Hayatimdegisti.com kişisel gelişim ritmotrans telkinli Cd'leri

Hayatimdegisti.com kişisel gelişim ritmotrans telkinli Cd'leri (http://www.hayatimdegisti.com/forum/index.php)
-   Diksiyon (http://www.hayatimdegisti.com/forum/diksiyon/)
-   -   Hazırlıksız Güzel Konuşma Örnekleri (http://www.hayatimdegisti.com/forum/diksiyon/7102-hazirliksiz-guzel-konusma-ornekleri.html)

gunesim 16-05-2008 09:49 PM

Hazırlıksız Güzel Konuşma Örnekleri
 
Hazırlıksız konuşmalar
Günlük Konuşma Örnekleri
Bir topluluk karşısında yapılan sunuş konuşmaları hazırlıklı konuşmalardır. Bir topluluğa hitabeden konuşmalar siyasî, hukukî, ilmî yahut akademik, dinî, ticarî vb. gibi hangi türden olursa olsun hepsinde de dinleyici grubunu göz önüne alarak uygun bir konu seçmek ve bu konuda bir konuşma planı hazırlayarak hazırlık yapmak şarttır.
Hazırlıksız konuşmalar
Güzel konuşma kuralları bölümünde bahsettiğimiz prensipler hazırlıksız konuşmalar için de geçerlidir. Yetersiz hazırlık, kendine güvenmeme, heyecanlanma gibi birtakım sebeplerle bazı kişiler toplum karşısında bir sunuş konuşması yapmak istemezler. Fakat bu arada günlük konuşmaları sırasında devirdikleri çamların, kırdıkları kalplerin farkına bile varmazlar. Kişilerin kılık kıyafetleriyle karşılanıp fikirleriyle, konuşmalarıyla uğurlandıklarını unuturlar.
İnsan konuşmaya başladığı andan itibaren kendi terbiyesi, görgüsü, bilgisi, dünya görüşü, ahlâkı, kelime hazinesi, sosyal çevresi, bölgesi,...hakkında muhatabına ipuçları vermeye başlar. Bu sebeple “ kuşlar ayaklarıyla insanlar dilleriyle yakalanırlar.”, “Dilim, seni dilim dilim olasın.” atasözünde de ince bir espri vardır. Hatta bazı zamanlar susmak, konuşmaktan daha iyi bir etki bırakabilir. “Söz biliyorsan konuş ibret alsınlar , bilmiyorsan sus, adam sansınlar.” sözünü yabana atmamak gerekir. Tıpkı aşağıdaki nüktede olduğu gibi:
“Mehmet Âkif hastayken kendisini ziyarete gelenler arasında kılığıyla kıyafetiyle büyük bir adam izlenimini veren birisi içeriye girince üstat ,edebinden dolayı yatağında toplanma ihtiyacı hisseder. Geçmiş olsun dileklerinden sonra bu heybetli şahıs, Âkif’e şöyle bir soru yöneltir:
-Gök kuşağının altından erkek geçerse kız, kız geçerse erkek olurmuş. Peki hünsa (homoseksüel) geçerse ne olur?
Âkif’in karşılığı şu olur:
-Böyle bir sorudan sonra ayağımı dilediğim kadar uzatabilirim.
Bu hatırlatmaları yaptıktan sonra herhangi bir hazırlığa ihtiyaç duymadan yaptığımız karşılıklı konuşmalarda dikkat edilmesi gereken birkaç noktayı belirtelim:
Karşılıklı konuşmalarda da içtenlik, inandırıcılık., tatlı dillilik, dürüstlük, doğruluk, saygı ön plandadır. Konuşulanlar dikkatle dinlenmeli, konuşanın sözü kesilmemelidir.

Günlük konuşma örnekleri
Tanışma ve tanıştırmalar:
Birbirini tanımayan, fakat çeşitli sebeplerle bir arada bulunan kişiler birbirleriyle tanışmak gereğini duyabilirler. Esasen selamdan sonra kelama geçmeden muhatabımız tanımalı konuşmamızı ona göre sürdürmeliyiz. Tanışmada önce kişiler adlarını birbirlerine söylerler, ardından tanıştıklarına memnun olduklarını ifade ettikten sonra tanışmalarının nedeni olan konuşma konusuna geçerek konuşmalarını sürdürürler.
Tanıştırmada ise tanıyan, birbirlerini tanımayanları belli kurallara göre adlarını söyleyerek tanıştırır. Bu kurallar şöyledir: Yaşı, ünü, makamı küçük olanlar büyüklere; erkekler kadınlara; misafirlikte sonra gelenler öncekilere adı ve kim olduğu kısaca söylenerek tanıştırılır. Toplu tanıştırmalarda ise isimler tek tek söylenir. El sıkışmada da büyükler küçüklere, kadınlar tanıştırıldıklarına önce el uzatırlar. Ayrılırken de tekrar görüşme isteği belirtilir
Özür dileme: İnsan yaratılışı gereği zaman zaman kusurlu davranışlarda bulunabilir, hatalar yapabilir. Bu gayet normaldir. Fakat kişi hatasını fark ettikten sonra bu olumsuz durumu ortadan kaldırmak için en kısa zamanda özür dilemiyorsa bu durumda birincisinden daha büyük bir yanlışı yapmış olur. Öncelikle özür dilemeyi gerektirecek sözler söylememeye ve özür dilemeyi gerekli kılan davranışlarda bulunmamaya gayret etmeliyiz. Eğer dalgınlık, dikkatsizlik,... gibi sebeplerle özür dilemek gerekirse zaman geçirmeden , samimi bir üslupla özür dilemeliyiz. Unutulmamalıdır ki özür dilemek, korkaklığın, pısırıklığın, sünepeliğin bir ifadesi değil insan olmanın bir gereğidir. Zira özür dileyen kişi yaptığı hatayı fark etmiş, bunun yanlışlığına inanmış ve bunu bir daha yapmayacağını karşı tarafa içtenlikle beyan ederek insanlığın gereğini yerine getirmiştir. Kendisinden samimiyetle özür dilenen kişi de affetmesini bilmelidir.
Teşekkür etme: Teşekkür etmek için mutlaka çok önemli bir iyiliğin, yardımın yapılmasını beklemeye gerek yoktur. Burada bilinmesi gereken husus, teşekkür etmenin medenî bir insana yakışan davranış olduğudur. En basit şekliyle örneklemek gerekirse otobüste, hasta veya yaşlı birine yer veren delikanlı “Şuna bir yer vereyim de bana teşekkür etsin.” anlayışıyla yer vermiyordur. Kendisine yer verilen kişi de karşı tarafın böyle bir mecburiyeti olmadığını bilerek teşekkür etmeyi ihmal etmemelidir.
Kutlama: İstenen bir sonucu almak, beklenen bir işi başarmak, gibi sebeplerle yapılan kutlamalarda duyulan sevinç ve memnuniyet, yapmacıklığa düşmeden, abartıya kaçmadan samimî bir üslupla yapılmalıdır. Tebrik edilen kişi de tevazu göstermeli ve karşı tarafa teşekkür etmelidir.
Soruya karşılık verme: Herhangi bir şeyi öğrenmek için soru sorulacağı zaman önce izin istenmeli, sorunun karşılığı alındıktan sonra da teşekkür edilmelidir. Kendisine soru yöneltilen kişi cevabı bilmiyorsa yalan yanlış bir şeyler söyleyerek muhatabını yanıltmamalı, özür dileyerek bilmediğini ifade etmelidir.
Eğer size sorulan soru içinde bulunduğunuz gruptan bir başka arkadaşın uzmanlık alanına giriyorsa tereciye tere satma durumuna düşmemek için uygun bir şekilde soruyu uzmanına yöneltiniz.
Adres sorma, yer tarifi: Bir adres veya yer sorulduğunda eğer sorulan yer kesin olarak bilinmiyorsa soranı yanıltmamak ve zaman kaybını önlemek için bilmediğimizi açıkça ifade etmeliyiz. Birtakım tahminlerde bulunarak yanlış yönlendirmeden sakınmak gereklidir. Adres tarif edilirken mümkün olduğu kadar sade bir tarif yapılmalıdır. Sorulan yerin yakınlarında hemen herkesçe bilinen bir yapı, bir mekan varsa önce kişiye burayı bilip bilmediği sorulmalı; biliniyorsa tarif buradan itibaren yapılmalıdır.
Fıkra anlatma: Herhangi bir konuşma sırasında yeri gelir de bir fıkra anlatmak gerekirse fıkrayı anlatmaya başlamadan önce süratle dinleyecekler gözden geçirilmeli; anlatılacak fıkradan kendine pay çıkaracaklar ve alınacaklar varsa bu fıkrayı anlatmaktan vazgeçmelidir. Fıkra, yerine, zamanına ve kişisine uygun ise anlatılmadır Meselâ, kellerle ilgili güzel bir fıkra aklınıza geldi ve anlatmak istiyorsunuz. Fakat sizi dinleyenler arasında saçları dökülmüş arkadaşlarınız varsa bu fıkrayı başka bir zamana ve yere ertelemelisiniz.
.Fıkra anlatan herkesten önce gülerse veya kesik kesik gülmelerle fıkrayı kesintiye uğratırsa ya da fıkranın asıl espriyi taşıyan unsurunu uygun yerde ve şekilde anlatamazsa fıkranın bütün güzelliği kaybolur. Dinleyicilerin kültür seviyesi anlatacağınız fıkrayı kavrayamayacak derecedeyse bu fıkrayı anlatmamanız daha uygundur.
Telefonla konuşma: Telefonla konuşmanın yüz yüze konuşmaktan bir farkı yoktur. Ancak araya telefon makinesinin girmesi birtakım görgü kurallarına uymayı gerektirir:
Birine telefon etmek gerekince öncelikle vaktin telefon etmek için uygun olup olmadığına bakılmalıdır. Numara dikkatli bir şekilde çevrilmeli veya tuşlanmalıdır. Sayısal santrallerde numaranın yanlış düşmesi ihtimali çok zayıftır. Bu sebeple kaba bir tarzda “orası nere, sen kimsin gibi ifadeler kullanmak son derece yanlıştır.
Telefon eden kişi selam verdikten sonra hemen kendisini tanıtmalı, kısaca bir hâl- hatır sorduktan sonra niçin telefon etmişse konuya geçmelidir. Konuşma tamamlandıktan sonra iyi dileklerle telefon kapatılmalıdır.
Alıntı

yeşilçay 05-10-2010 02:21 PM

Cevap: Hazırlıksız Güzel Konuşma Örnekleri
 
Ben sekreter olark çalışıyorum. Telefonde doğru konuşmak, doğru anlamak ve bunu iletmek için nasıl bir konuşma yapmalıyım. Bana konuşma örnekleri yazar mısınız?


WEZ Format +3. Şuan Saat: 06:17 AM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.