![]() |
Yönetmen Artun Yeres Vefat Etti http://www.sinemalar.com/images/habe...Vefat-Etti.jpgYÖNETMEN ARTUN YERES VEFAT ETTİ Türk sinemasının yönetmen ve senaryo yazarlarından Artun Yeres vefat etti. Bir süredir karaciÄŸer ve kolon kanseri tedavisi gördüğü öğrenilen Yeres'in, durumunun ağırlaÅŸması sonucu dün akÅŸam yaÅŸamını yitirdiÄŸi öğrenildi. 1944'te İstanbul'da doÄŸan Yeres, Türk ve Fransız okullarında eÄŸitim gördükten sonra Güzel Sanatlar Akademisi'ne devam etti. Yönetmen Ömer Lütfi Akad'a yönetmen yardımcılığı yaparak sinema hayatına baÅŸlayan Yeres, İstanbul Sinematek DerneÄŸi'nde görev aldı. 1968'de bir grup genç sinemaseverle birlikte ''Genç Sinema'' adlı hareketin içinde yer aldı. Daha sonra reklam filmlerine yöneldi. 1968 yılında Vietnam savaşı fotografları ve Goya'nın gravürlerinden yola çıkarak Çirkin Ares isimli belgeseli çekti. 1969 yılında Nazım HİKMET'in bir ÅŸiirinden yola çıkarak Onlar ki isimli belgeseli çekti. 1970 yılında Nazım HİKMET'in " MeÅŸhur Adamlar Ansiklopedisi" isimli ÅŸiirinden esinlenerek bir fotograf sergisi açtı. Daha sonra çeÅŸitli gazetelerde çalıştı. 1986 yılında sinemaya geri döndü. 20 civarında tecimsel film ve çeÅŸitli Tv dizileri çektikten sonra BuluÅŸma isimli sinema filmini çekti. "Reklam filmleri çekiyordum, animasyon yapıyordum. 1500 Lira maaÅŸ alıyordum, bu maaÅŸtan artırdıklarımla negatif film alıp kısa metrajlı filmler yapıyordum. Bir arkadaşım bana 30 bin lira vererek fotoroman çekmemi istedi, ben de kabul ettim. " Kaynak - YeÅŸilçam'la Yüz Yüze / Burçak EVREN. Alıntı - GüneÅŸ, Temmuz 1991 ***** Yönetmen Artun Yeres Vefat Etti Türk sinemasının yönetmen ve senaryo yazarlarından Artun Yeres vefat etti. Bir süredir karaciÄŸer ve kolon kanseri tedavisi gördüğü öğrenilen Yeres'in, durumunun ağırlaÅŸması sonucu bu akÅŸam yaÅŸamını yitirdiÄŸi öğrenildi. 1935'te İstanbul'da doÄŸan Yeres, Türk ve Fransız okullarında eÄŸitim gördükten sonra Güzel Sanatlar Akademisi'ne devam etti. Yönetmen Ömer Lütfi Akad'a yönetmen yardımcılığı yaparak sinema hayatına baÅŸlayan Yeres, İstanbul Sinematek DerneÄŸi'nde görev aldı. 1968'de bir grup genç sinemaseverle birlikte ''Genç Sinema'' adlı hareketin içinde yer alan yönetmen, sinema filmlerinin yanı sıra belgesel filmlere de imza attı. Artun Yeres, 1968'de İstanbul Hisar Kısa Film Yarışması'nda ''Çirkin Ares'' filmiyle Jüri Özel Ödülü, 1969'da aynı yarışmada ''Onlar ki...'' filmiyle birincilik ödülü, 1995'te İnci Aral'ın ''BuluÅŸma'' adlı hikayesinden aynı adla uyarladığı filmiyle İzmir Film Festivali özel ödülü, 1995'te 32. Antalya Film Festivali'nde ''Dün, Bugün, Yarın'' adlı senaryosu ile ''En İyi Senaryo'' ödülü, 2002'de 46. Tokyo Film Festivali'nde ''Mevsimler'' adlı kısa filmiyle ''Gümüş Ödül'' ve 2005'te Türk sinemasına katkılarından dolayı ''Emek Ödülü''ne deÄŸer görüldü. FİLMOGRAFİSİ - ASİ GENÇLER - 1972 - DADAÅž HASAN - 1975 - KIR ÇİÇEĞİ - 1985 - İSTEK - 1986 - BİR GÜNLÜK AÅžK - 1986 - HATA - 1987 - YİRMİDÖRT SAAT - 1987 - GENÇLİK YILLARI - 1987 - BİR YAZ YAÄžMURU - 1988 Oyuncular: YaÅŸar ALPTEKİN, Nazan AYAZ - YENGEÇ BURCU - 1988 Oyuncular: Kenan KALAV, Nilgün BUBİKOÄžLU - GECE - 1989 Oyuncular: Ahu TUÄžBA, Yalçın GÜLHAN - KİLYOS CİNAYETİ - 1989 Oyuncular: Kenan KALAV, Arzu AYDIN - YÜREĞİN AYNASI - 1993 - BULUÅžMA - 1994 Oyuncular: Aytaç ARMAN, AyÅŸe Emel MESCİ Konusu: Uzun bir gece boyunca geliÅŸen, gördüğü iÅŸkence nedeniyle sakat kalan bir erkekle yeniden kavuÅŸtuÄŸu eÅŸi arasındaki sorgulamayı kimi zaman düşsel, kimi zaman simgesel ve tutkulu görüntülerle beyazperdeye aktarır. - TELE ANAHTAR - 1994 Oyuncular: Demet AKALIN, Yalçın ÖZDEN - BİR DELİKANLI - 2000 - YARALI KURT - 2000 SENARİST FİLMOGRAFİSİ DonkiÅŸot Sahte Şövalye - 1971 Aşık Oldum - 1985 Bir Günlük AÅŸk - 1986 Aşığım Aşık - 1987 Yirmidört Saat - 1987 Gençlik Yılları - 1987 Bir Yaz YaÄŸmuru - 1988 Yengeç Burcu - 1988 Gece - 1989 Kilyos Cinayeti - 1989 BuluÅŸma - 1994 Tele Anahtar (1994): Delikanlı çalıştığı iÅŸ yerinde bir kızla tanışır. Kızdan hoÅŸlanır. Ancak çok utangaçtır. Bir türlü derdini anlatamaz. Oysa iÅŸ yerinin kurnaz patronuda kızın peÅŸindedir. Oyuncular: Demet Akalın, Yalçın Özden Senaryo yazarı: Artun Yeres Görüntü yönetmeni: Hüseyin Ererez Özellikler: Renkli, 35 mm Kamera : Hüseyin Ererez Yapımcı: Sezer İnanoÄŸlu Yapım: Sezer Film Tür: Komedi Yıl: 1974 Kaynak: Kültür Bakanlığı Özlem, Düne... Bugüne... Yarına - 1995 Yaralı Kurt - 2000 TELEVİZYON FİLMLERİ Hata Kimde? / 52 bölüm Tophaneli Osman - 2000 YÖNETMENLİĞİNİ YAPTIÄžI BELGESELLER Çirkin Ares - 1968 Onlar Ki (16 mm)- 1969 HIROSHIGE VE HOKUSAI'DEN MEVSİMLER (2002): Yapımcı: Üstün Karabol Senaryo: Uygar Asan, Artun Yeres Görüntü Yönetmeni : Sacit Işılay, Handan Öz Süre: 12 Dakika Hiroshige ve Hokusai'den Mevsimler adlı çalışmada, Japon resim sanatında doÄŸa betimlemeleriyle bilinen ve baÅŸta empreyonistler olmak üzere pek çok Avrupalı ressamı etkileyen Ando Hiroshige ve Katsushia Hokusai'nin resimleri ile Haiki ÅŸiirinin büyük ustası Matsua Basho anlatılıyor ve sanatçıların resimlerinden yola çıkılarak bir yılın dört mevsimi çizgilerde canlandırılıyor.46. Uluslararası Japonya Film ve Video Yarışması’nda "Mevsimler" ikinci olarak Gümüş Ödül aldı. Film yaklaşık bir yıllık zaman dilimi içinde gerçekleÅŸir. 17. yüzyıl Japon ressamlarından Hokusai ve Hiroshige ile ilgili dökümanlara ulaşıldıktan sonra Japon Haiki ÅŸiirleri taranır.. Bunların arasından sadece 5 tanesi filmde kullanılmak üzere seçilir. Müzik konusunda uzun süreli araÅŸtırmalar gerçekleÅŸtirilir. RESSAMLAR KATSUSIKA HOKUSAI (1760-1849) Birçok Avrupalı ressam, Japon resmiyle Hokusai yoluyla tanışmıştır. BaÅŸta Gaugin, Degas, Van Gogh ve Toulouse-Lautrec'i etkilemiÅŸ olan Hokusai'nin çeÅŸitlilikleriyle dikkati çeken binlerce yapıtı vardır. Yapıtlarının çoÄŸunda halkın günlük yaÅŸamını yansıtmıştır. Hokusai sayesinde manzara estampı büyük aÅŸama göstermiÅŸtir. ANDO HIROSIGE (1799-1858) Belki de hiçbir Japon ressam, insanın doÄŸaya baÄŸlılığını ve sevgisini, duygusal ve ÅŸiirsel yönleriyle HiroÅŸige kadar verememiÅŸtir. HiroÅŸige, ülkesinde olduÄŸu kadar, Avrupa'da da Hokusai ile birlikte tartışılmaz kabul edilmiÅŸtir. - BeÅŸ büyük Avrupalı ressamın hayatını ve eserlerini anlattığı filmleri Leonardo da Vinci: Tanrının Torunu / 24 dk. Paul Gauguin: Güzelim İlkellik / 12.5 dk. Egon Schiele: Aynadaki Suret / 12 dk. Rene Magritte: Gizemin İmajı / 12.5 dk. Edward Hopper: Yalnızlık Baladı / 14 dk. ÖDÜLLERİ - 1968'de İstanbul Hisar Kısa Film Yarışması'nda ''Çirkin Ares'' filmiyle Jüri Özel Ödülü, - 1969'da İstanbul Hisar Kısa Film Yarışması ''Onlar ki...'' filmiyle birincilik ödülü - 1994 İzmir Film Festivali’nde "Aralık"‘En İyi Film’ seçilir - 1995'teİzmir Film Festivali'nde İnci Aral'ın ''BuluÅŸma'' adlı hikayesinden aynı adlauyarladığı filmiyleözel ödülü, - 1995'te 32. Antalya Film Festivali'nde ''Dün, Bugün, Yarın'' adlı senaryosu ile ''En İyi Senaryo'' ödülü - 2002'de 46. Tokyo Film Festivali'nde ''Mevsimler'' adlı kısa filmiyle ''Gümüş Ödül'' - 2005'te Türk sinemasına katkılarından dolayı ''90. Yıl Emek Ödülü'' KİTAPLARI - GÖSTERMENİN SORUMLULUÄžU: Artun Yeres'in Don KiÅŸot Yayınları’ndan çıkan bir yönetmenler seçkisi. kitapta seksen yönetmenin kısa özgeçmiÅŸleri ve sinemaya dair kendi ağızlarından düşünceleri var. küçük bir kaynak kitap. - 65 YÖNETMENİMİZDEN YERLİLİK, ULUSALLIK, EVRENSELLİK GERİLİMİNDE SİNEMAMIZ: Bilinçli bir seçme ve ayıklamayla Türk sinemasının yönetmenlerini, "yaptıklarıyla" deÄŸil "söyledikleriyle" karşımıza getiriyor. SöyleÅŸiler bir mozaiÄŸin irili ufaklı ve öznel parçalarını oluÅŸturuyor. Söylenenlerin kimi iddialı, sinema kültürüyle renklendirilmiÅŸ, kimisi ise solgun, içeriksiz ve yer yer ironik. Kitap, bugün hızla ‘global pazarın metaına’ dönüşmekte olan dünya sinemasının geleceÄŸinde yerimizin ne olabileceÄŸi, ne olması gerektiÄŸi tartışmalarının; geçmiÅŸteki, "yerli sinema"yı ulusal bir sinema kimliÄŸine büründürme gayret ve arayışlarının yerini aldığı bir dönemde, yönetmenlerimizin sinemamıza ve sinemaya nasıl baktıklarını anlatıyor. - SAKINCALI 100 FİLM: Bundan tam 110 yıl önce sinema, henüz emekleme çağındayken sansürle tanışmıştır. O günden bugüne sansür, kimi ülkelerde gitgide engelleyici bir süreç haline gelmiÅŸ, kimi ülkelerde ise farklı uygulamalarla örtünüp yumuÅŸatılmıştır, ancak hiçbir zaman tamamen yok olmamıştır. Bu çalışmada, çeÅŸitli ülkelerde gerçekleÅŸtirilen sansür uygulamalarına ve bu uygulamaların nedenlerine deÄŸiniliyor. Ayrıca 1895-2005 yılları arasında sansüre uÄŸramış olan binlerce film arasından “100 sakıncalı film” tartışılıyor, bu filmlerin yasaklanma nedenleri irdeleniyor. - BİR MICHELANGELO ANTONIONI KİTABI: - GÜNDÜZ GÜZELİ ÇEKİM SENARYOSU: LUIS BUNUEL KLASİĞİ: Gündüz Güzeli filmi Luis Bunuel'in kendine özgü erotik klasiklerinden biri. Cinsel saplantılarını düşlerinde gerçekleÅŸtiren, erdemli, evli genç bir kadın, giderek düşsel fantezilerini gerçekten ayırt etmekte zorlanır. YaÅŸadıkları bir düş müdür, yoksa düşleri gerçek midir? Bunuel bu sorunun yanıtını izleyiciye bırakıyor. - BİR PIER PAOLO PASOLINI KİTABI: .... Pasolini özellikle erkek cinselliÄŸine hayranlığı vurgular. Cineselliklerini yırtık pırtık giysilerin ardında cömertçe sergileyen, sürekli istekle kıvranan ve bu isteklerini kompleksizce doyuran genç bedenler, bir tür proloter cinselliÄŸi tablosu oluÅŸtururken, Pasolini cinselliÄŸinin ilkel toplumlara ve onları dinler öncesi cinsellik anlayışı ve uygulamasına olan ilgisini de sezdirir. Günah kavramının varolmasından önceki bir cinselliktir bu... Sakıncasız, çekincesiz ve utanmasız.. Çıplaklık, serbestçe yaÅŸanan cinsellik onun filmlerinde ilkel toplumların büyüsünü oluÅŸturan öğelerden biri olarak gelir ve bu çaÄŸdaÅŸ estetiÄŸin süzgecinden geçerek filmlerine katılır.' (Atilla DORSAY) - KİRAZIN TADI / ÇEKİM SENARYOSU - BİR ABBAS KİYARÜSTEMİ KLASİĞİ : Yeni İran Sineması'nın kurucularından olan ve sinema tarihinin ustaları arasında yerini alan Abbas Kiyarüstemi'nin "Kirazın Tadı" adlı filminin senaryosu. Ülkemizde bugüne kadar yayımlanmış senaryo kitaplarından farklı olarak hazırlanan bu dizide yer alacak filmlerin çekim senaryolarında; plan ölçekleri, kamera hareketleri, mizansenler ve diyaloglar kare kare izlenerek hazırlandı. Çekim senaryosuna ek olarak; filmin özetine, yönetmenin özgeçmiÅŸine, filmografisine ve sinema hakkındaki bazı görüşlerine de yer verdik. "Kirazın Tadı" ulusa bir sinemanın uluslar arası ününü saÄŸlayan yapıtlar arasında bulunmakla, "Halk Sineması"nın geçerli bir örneÄŸi olmaktadır. Yapısı ve içeriÄŸi bakımından son derece saÄŸlam ve yalın olan "Kirazın Tadı"nı sinemada yapılabileceklere bir örnek olarak sinemasever okurlara sunuyoruz. - RASHOMON ÇEKİM SENARYOSU: DoÄŸu bilgeliÄŸinin ön koÅŸulu olan 'gerçeklik' görelidir. DoÄŸu'da gerçeklik, çok kez görünende deÄŸil, zihinde biçimlendirilerek ya da imgelem gücünden varolur. Neleri, nasıl görme tutkusundaysa, ancak oraya doÄŸru odaklanır. Bir cinayetin ardından dört tanığın sorgulanması sırasında, her bir tanığın gerçeÄŸi kiÅŸisel konumlarına göre kurgulayarak anlatmasıyla "Rashomon", tek gerçek inancına indirgenmiÅŸ Batı ussallığının yadsınışıdır. İnsan iliÅŸkileri, gerçeklik üzerine söylemiyle "Rashomon", sinema tarihinin en etkili filmlerinden biri olmasının yanısıra, DoÄŸu sinemasının bilincine varılmasında da ilk öncü filmdir. Devami... |
WEZ Format +3. Þuan Saat: 04:26 AM. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.