![]() |
Onlarsız Hollywood, Basit Bir Åžehir... http://www.sinemalar.com/images/habe...-Bir-Sehir.jpgSinema dünyasını yakından takip edenler, vizyona girecek olan filmi aylar öncesinden beklemeye baÅŸlar; kimileri baÅŸrollerdeki oyuncuların hayranıdır, kimileri adından etkilenir, kimileri de yönetmeniyle, senaristiyle veya film bir kitap uyarlaması ise yazarı ile. Ancak göz ardı edilen büyük bir ayrıntı vardır, oda filmin yapımcılığını üstlenen ÅŸirkettir. Oysa onlar filmlerden hemen önce sinemaseverin ilgisini çekmeye çalışır veya çoÄŸu zaman logolarıyla yaptıkları ufak ÅŸovun hemen ardından filme baÄŸlamıştır izleyiciyi. İşte örneklerden sadece birkaçı ; Universal firmasının, GeleceÄŸe Dönüş 2 filminden hemen önce ilk logosundan baÅŸlamak üzere son ÅŸekline gelene kadar uÄŸradığı evreleri arka arkaya göstermiÅŸ, Hızlı ve Öfkeli serisinde logosunu ufak bir efektle arabanın jant kapağı yaparak sinemaseverleri filme baÄŸlamıştır. Düş Kapanı (Dreamcatcher) filminden hemen önce Warner Bros’un filmle ilgili bir ipucu sürprizi vardır, filmin bol kar yağışı olan bir mekanda çekileceÄŸini filmin ilk saniyelerinde logosuna yaÄŸdırdığı kar ve iÅŸi daha da abartıp alt kuruluÅŸu olan Village Roadshow Pictures’in ambleminde sarkıtlar oluÅŸturmasıyla ipucunu ve ÅŸovunu sonlandırmıştır. Amerikan Rüyası filminden önce de Paramount firması dağın etrafına yıldızlar yerleÅŸtirdikten sonra yakın plan yaparak dağın arkasına geçmiÅŸ ve filmin çekildiÄŸi mekanla gerçek görüntüye geçip mekanın hemen arkasında daÄŸ olduÄŸu izlenimini film boyu sürdürmeyi baÅŸarmıştır. Animasyon sektöründe lider olan Pixar stüdyoları bu açıdan ÅŸovunu ilk kısa filmi olan “Luxo Jr.” un çok sevilmesi ile birlikte Oyuncak Hikayesi 2 (Toy Story 2) animasyonundan önce sesli ve yazılı olarak ta Pixar kelimesinin içindeki “I” harfinin bir masa lambası tarafından neden ezildiÄŸi sorusunun cevabını açıklayarak bir ilke imza atmıştır. 20 Th. Century Fox firmasının ise görsel ÅŸovundan daha çok müziÄŸi benimsenmiÅŸtir ki günümüzde müziÄŸini deÄŸiÅŸik cep telefonu melodisi versiyonlarıyla duyuran sektörde tek firmadır. Ses konusunda bir örnekte Metro Goldwyn Mayer (MGM) firmasının aslanıdır. 80li yıllarda ülkemizde tv devri henüz ilk çaÄŸlarındayken bu aslanın görülmesi ve sesinin duyulması, filmin kaliteli olduÄŸu düşüncesinin altına atılan imza ÅŸeklini almaktaydı. Tabiî ki yılların geçmesi ile birlikte MGM firması da logosunu güzel bir ÅŸova alet edip filmin baÅŸrol oyuncusunu aslanın yerine seyircinin karşısına çıkartıp, ÅŸaşırtarak gerçekleÅŸtirdi. Peki ama izleyici beÄŸendiÄŸi filmin yapımcı ÅŸirketini hatırlıyor mu? Veya izlemeyi düşündüğü bir filmin yapımcısını öğrenme gereÄŸi? Hatta son 15 yılın En İyi Film dalında Oscar kazanmış filmlerin yapımcı ÅŸirketlerini hiç merak edeniniz var mı? 3. soruya aÅŸağıdaki verilerle cevap verip bir ve ikinci soruya dikkat çekmek istiyorum. 65.Oscar Ödülleri (1993) Affedilmeyen – Warner Bros 66.Oscar Ödülleri (1994) Schindler in Listesi – Universal 67.Oscar Ödülleri (1995) Forrest Gump – Paramount 68.Oscar Ödülleri (1996) Cesur Yürek – Paramount & 20 Th. 69.Oscar Ödülleri (1997) İngiliz Hasta – Miramax 70.Oscar Ödülleri (1998) Titanic – Paramount & 20 Th. 71.Oscar Ödülleri (1999) Aşık Shakespeare – Universal & Miramax 72.Oscar Ödülleri (2000) Amerikan Güzeli – Dreamworks 73.Oscar Ödülleri (2001) Gladyatör – Universal & Dreamworks 74.Oscar Ödülleri (2002) Akıl Oyunları – Universal & Dreamworks 75.Oscar Ödülleri (2003) Chicago – Miramax 76.Oscar Ödülleri (2004) Yüzüklerin Efendisi(KD) – New Line 77.Oscar Ödülleri (2005) Milyonluk Bebek – Warner Bros 78.Oscar Ödülleri (2006) Çarpışma – 6 Åžirket Konsorsiyum 79.Oscar Ödülleri (2007) Köstebek – Warner Bros Oscar seçmelerinde, verilerin çok güçlü desteklediÄŸi bir ayrıntı da bir önceki senenin sonbahar aylarında vizyona giren filmlerin genellikle Oscar ödülüne layık görülmesi. Bu açıdan bakılırsa ÅŸirketlerin kendilerini buna göre hazırladıkları teoriler arasında, Miramax firmasının pek ortalarda görülmemesine raÄŸmen yukarıdaki listede 3 imzası olması ilginç bir detay teori için. Åžirketlerin ve stratejilerinin hakkında gelen bazı duyumlara göre; Miramax firmasının Akademi üyeleriyle çok yakın iliÅŸkiler içinde olduÄŸu, Warner Bros’un Oscar ödülüne çok önem vermesinin aksine, Universal firmasının baÅŸarıyı giÅŸede araması ve Dreamworks’un sahiplerinin A.B.D. nde saygın ve ünlü kiÅŸiler olduÄŸu için Akademi üyelerinin üzerinde bir baskı oluÅŸması yönünde. Bu veriler ışığında yapılması gereken 2007 yılı sonbaharında gösterime girmeye hazırlanan filmlerin yapımcı ÅŸirketlerinin web sitesinden araÅŸtırıp ÅŸimdiden fikir sahibi olmak, ilginç bir ayrıntı A.B.D. nde Eylül-Ekim-Kasım ve Aralık aylarında gösterime girecek olan filmlerin kalitesi ile ilgili, yukarıda adı geçen film ÅŸirketlerinin 2008 Oscar ödülleri için çok sıkı bir hazırlık döneminden geçtikleri vizyon tarihleri ile filmlerin oyuncu ve senaryo kalitesinin karşılaÅŸtırılmasıyla ortaya çıkıyor ve anlaşılan o ki onlar bu olayı çok profesyonelce yapıyor. Her ne kadar en son planda gözüküyor olsalar da, stüdyoları, riskli yatırımları, görsel ÅŸovları, giÅŸe rekorları ile farklı bir dünyaya açılan kapı olan ve bu yazıda ismi geçen geçmeyen film ÅŸirketleri olmadan Hollywood basit bir ÅŸehirden ibaret olacaktı. Bu su götürmez bir gerçek ve biz tüm sinemaseverlerin onlara bir teÅŸekkür borcu var. DesteÄŸi için Serkan Murat KIRIKÇI ’ ya TeÅŸekkürler. Devami... |
WEZ Format +3. Þuan Saat: 11:39 AM. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.