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bluemoon24 02-01-2009 11:02 AM

yahudi sorunu uzerine
 




* karl marx'in 1844 yilinda yayimladigi bir incelemedir. karl marx, "yahudi sorunu" hakkindaki görüslerini zur judenfrage baslikli makalesinde bruno bauer'in su iki yazisi üzerine sekillendirmis:



1. bruno bauer: "die judenfrage". braunschweig 1843.

2. bruno bauer: "die fähigkeit der heutigen juden und christen, frei zu werden". "einundzwanzig bogen aus der schweiz". herausgegeben von georg herwegh. zürich und winterthur, 1843, 5.56-71.



marx'a göre yahudi toplumunun sorunlari yahudiler'in paraya tapmalarindan, pratik ihtiyaclari ve kisisel cikarlari her seyden cok onemsemelerinden kaynaklaniyor. "yahudi sorunu"nun müsebbibi, bas aktoru para olan mevcut ekonomik sistem ve onun yabancilastirdigi bencil, sadece kendi cikarlarini kollayan insanlar. anlasilan o ki, sagcisi veya solcusu olsun, 19.yüzyil avrupasi'nda pek cok kisinin kafasindaki yahudi stereotipi, shakespeare'in venedik taciri oyunundaki shylock karakterinden pek farkli degil. bu bauer ve marx icin de gecerli, ancak marx bu stereotipi yahudi irkindan veya yahudilik dininden cok mevcut ekonomik ve toplumsal duzene maletmis. yani marx'in gunah kecisi kapitalizm ve kapitalist toplum duzeni.



marx'in 1791 ve 1793 yillarinda deklare edilmis insan ve vatandas haklari beyannameleri, 1793 ve 1795 fransiz anayasalari ile pennsylvania ve new hampshire anayasalari hakkindaki düsünceleri de yazinin icerigini olusturmus. merak edenler icin:



http://gutenberg.spiegel.de/.../judenfra/judenfra.htm http://www.marxists.org/...orks/1844/jewish-question/

bruno bauer'in yukaridaki ikinci yazisi



* uzerine marx'in goruslerinden bir alinti: "wir versuchen, die theologische fassung der frage zu brechen. die frage nach der emanzipationsfähigkeit des juden verwandelt sich uns in die frage, welches besondre gesellschaftliche element zu überwinden sei, um das judentum aufzuheben? denn die emanzipationsfähigkeit des heutigen juden ist das verhältnis des judentums zur emanzipation der heutigen welt. dies verhältnis ergibt sich notwendig aus der besonderen stellung des judentums in der heutigen geknechteten welt. betrachten wir den wirklichen weltlichen juden, nicht den sabbatsjuden, wie bauer es tut, sondern den alltagsjuden. suchen wir das geheimnis des juden nicht in seiner religion, sondern suchen wir das geheimnis der religion im wirklichen juden, welches ist der weltliche grund des judentums? das praktische bedürfnis, der eigennutz. welches ist der weltliche kultus des juden? der schacher. welches ist sein weltlicher gott? das geld. nun wohl! die emanzipation vom schacher und vom geld, also vom praktischen, realen judentum wäre die selbstemanzipation unsrer zeit."



yahudi'nin sirrini bauer gibi dininde degil, onun dininin sirrini gundelik hayatin gercek yahudi'sinde arayalim demis marx. 'yahudiligin dunyevi



* temeli pratik ihtiyaclar ve kisisel cikarlardir, yahudi'nin dunyevi dini



* pazarlikciliktir, gundelik hayattaki yahudi'nin dunyevi tanrisi paradir' soyleminde "paragoz yahudi" stereotipi apacik goruluyor. dunyevi yahudiligin pratik gercekligi pazarlikcilik ve paradan kurtulus sadece yahudileri degil sistemin kolesi olup yabancilasmis herkesi, butun insanligi ozgurlestirecek marx'a gore. peki makalede, bu kurtulus, ozgurlestirme nasil gerceklestirilecek, yani sorun pratikte nasil cozulecek, tatmin edici bir ipucu verilebiliyor, somut cozum onerileri getiriliyor mu? hayir.

Kaynak: EkşiSozluk


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