![]() |
hilmi yavuz * hüzün ve erguvan şairi, şu sıralar Trt 2'de iskender pala ile "şair ve şiir" adlı programı sunmakta. "hüzün ki en çok yakışandır bize" * Birçok kişi tarafından, yaşayan en büyük Türk şairi olarak tanımlanmakta olan kişi. Halen Bilkent Üniversitesi Türk Dili Bölümü'nde öğretim görevlisidir. * "kimlik sonnet'si" şiirine bayıldığım şair. sonnet:iki dörtlük ve iki üçlükten oluşan batı şiiri türü * aynı zamanda zaman gazetesi köşe yazarıdır. * Kendisi için büyük bir zincirisin son halkası denebilir.ilk şiirlerinde ikinci yeni akımından biri gibi görünmüşsede, zamanla divan siiri temelli kendine has bir çizgi yakalamıştır. Üstad için şiir: "geçmişe yapılan atıftır" . bu anlamda mısraları kendi şiirleri dahil olmak üzere yahya kemal beyatli, ahmet hasim gibi şairlere göndermelerle doludur. * aylar önce varlik'ta 'şiirde anlam ikinci plandadır artık' yollu sözleriyle zuhur etmesi, ikinci yeni'nin gelenekle barışması olarak da okunabilir. şiir felsefesi, estetiği üzerine hayli kafa yormuş biri olan hilmi yavuz'un seyri keci osurmus gotune kusmus sözüyle de özetlenebilir.* kendi şiiriyle vuralım kendisini en iyisi... kusma döner kapılardan girip çıkardı tıkabasa kuşla dolu bir adam ha dese ölümsüz olacakken tam tezgah kurup kuşbazlığı yeğledi yemeyip içmeyip cimri kerata habire bir açlığı biriktiriyor gün aşırı gömlekler diktiriyor almaz oldu nişanları ceketi ya iğreti ya bayramlık bilinmez yüzünü herkeslerden gizledi mermer anıtlara hayranlığından ağzı açık bankaları gözledi zarif duyarlıklar mı, o eskidendi kuşbazlığın envâını denedi metelik etmezken aptallığının şimdi yükseliyor hisse senedi * zaman gazetesinin kultur sanatsayfasında köşe yazarlığı * yapan şair. pohpohlanmayı* biraz fazla sever, kendisi gibi düşünmeyenle pek anlaşamaz ama edebiyatçıların çoğunun bu tip aykırı tarafları olduğu için hoş görülmelidir belki de, en çok bilinen iki dizesi: huzun ki en cok yakisandir bize belki de en çok anladığımız * kimi * denemelere girişmiş şairdir bunların yanında. Bu tarzda en önemli şiiri ise * şiiridir. * "erguvan sözler" adlı şiir kitabı gerçekten olağanüstüdür. ayrıca londra yıllarında, bir yandan bbc radyo'da çalışıp bir yandan da londra üniversitesinde felsefe eğitimi görmüştür. edebiyat ve şiir üzerine deneme kitapları,doğu-batı sorunsalı temelinde de yazıları,kitapları vardır. aynı zamanda tam bir polemikçidir . kendi tabiriyle, türkiyedeki entelektüel gündemi diri tutmak ve eleştiri kültürünü de oluşturmak için bir katkıdır yaptığı . bazen eleştirilerinde egosunu konuşturduğu da vakidir . mesela enis batur'la kadim bir uzlaşmazlığı vardır . sürekli batur'un eserlerinden örnekler verererek sataşır , donanımıyla ilgili eksikliklerini açığa çıkarır . hatta orhan pamuk'la ilgili bir kitap hacminde yazı yazmışlığı da vardır hilmi yavuzun . kendisini eleştirenlere ise nedense aynı olgunlukla yaklaşmamaktadır. altta kalma psikolojisini pek sevmez üstat . mesela "ilhan selçuk neden artık beni ilgilendirmiyor" veya "attila ilhan neden artık beni ilgilendirmiyor" gibi yazılar yazar . haklılık payı da vardır çoğu zaman . hatta tv'de fırsat buldukça programlara kendisini müdafaa etmek için çıkar . ve öyle gerekçelerle kendi tezlerini ortaya koyar ki , bilgi bakımından haklılık mertebesini sırtlamıştır , ama mimikleri ve tonlamasındaki o kendini ele veren ifade de , egosunun açmazlarını bir kez daha gözler önüne serer . ama yine de türkiye adına bir kazanımdır. bilgisine gıpta etmemek , denemelerindeki o külyutmaz tavırlarına hayran kalmamak da elde değildir. unutmadan ilave edeyim ,irfan kulyutmaz'ın da kankasıdır. * poetikasının ilk ilkesini, şairin entelektüel tarihiyle ters düşmemesi olarak açıklar.hem modern hem geleneksel şiiri bir arada vermeye çalışır. bunun için ayrı bir çabası olduğunu ifade eder. kendine göre bir soy kütüğü yapmıştır ve kendini bu kütükteki şairlerin devamı olarak görür. genç şairleri de bu kriterine göre değerlendirir.bu soy kütüğünün devamı olabilecek nitelikte olup olmadıklarına bakar.buna binaen can bahadir yuce,ercan yilmazvs gibi isimlerden umutlu olduğunu söyler.şiirdeki anlamın ilk okunuşta kendini ele vermemesi gerektiğini savunur.bu noktada şiirin düz yazıdan farklı olduğunu ifade eder. akşam vaktini ve yaz mevsimini şiirlerinde sıklıkla kullanır. bunun sebebi yazları kendini daha sağlıklı hissetmesi ve akşam vaktini şaire yakıştırmasıdır.bir şiiri vardır ki üç şeyi yok sayıp varlıklarını kanıtlamıştır. * zaman gazetesinin gerek edebiyat sayfasında gerekse yorum sayfasındaki yazılarını hayranlıkla okutan kaliteli şahsiyet. * istanbul b.b kültür dairesi eski başkanı. * AY DOĞAR ay doğar, bir ay doğar umarsız gözlerinden, bir ay batar bedir allah, karanlıklar bir silâh kahrı gibi oturur yüreğime, iflah olmaz bir silâh. ya kara bir kırbaç gibi vur beni küheylânlara, ya beni öldür allah. dünyada, nerede olursa olsun dünyada, senin umarsız gözlerin, kanlı bir avuç zehir, bir de yangınlı yaz akşamlarıyla bir gelir, ya da, senin umarsız gözlerin, mahzun eşkiya ateşleridir, tutuşur rüzgârlı bayırlarda. HiLMi YAVUZ * Türk şiirinin önemli şairlerinden ve düşünce adamlarındandır. Yıllarca Boğaziçi ve Mimar Sinan Üniversitesinde ders vermiştir. Şu anda Bilkent üniversitesinde görevlidir. Hilmi Yavuz Yahya Kemal, Asaf Halet Çelebi, Behçet Necatigil gibi usta şairlerin yolundan giderek gelenekle modern şiiri bağdaştırmış, kültürel kaynaklardan yararlanarak bir deyiş özelliği kazanmış şairlerdendir. Bakalım ne yazmış: Sana da yas yaraştığı söylenir, öyle değil! birden bir dal kırılır, hani düşer ya suya, sen o akarsusun... akma!... kendine eğil, orda gördüğün dalı, ey solgun lavinia, sanki tanır gibisin... belki eski yerinden göçmüş bir yaz sözünde unutulan zakkumu usulca büyüttündü, akarak ta derinden anımsa, öpüşlerdeki taşı, çakılı, kumu... nerde bir yaz olduysa o dalı taşır şimdi ah! al götür, al götür... bırakma bir kuytuda sen onu bıraktıkça ona yaraşır şimdi yas... ansızın köpüklerle sevişen bir duyguda... kırık... o yaz aynalarda durulsun diye güya sana yas değil elbet, yaz yaraşır lavinia... * 2001/2002 yılında istanbul büyükşehir belediyesi tarafından yaşayan en büyük belediye şairi ünvanıyla ödüllendirilmiş insandır.. * underground edebiyata ve temsilcilerine olan bakı$ açısı ile kendisi için ece ayhan tarafından uygun bulunmu$ "belediye $airi" yakı$tırmasının ne kadar doğru olduğunu gözlerimin önüne sermi$tir. küçük iskender der ki "ben futbolculara $iirler yazıyorum. bir gün fatih terim için bir $iir yazılacaksa, bunu da sağ tandanslı biri yazar: mesela hilmi yavuz". sevmiyorum seni hilmi. * the marmara otelinde çalışan amcamın oğlundan duyduğum kadarıyla bütün şiirlerinin marmara tepesinden taksim meydanını izlerken yazan şair.. durmak yok yola devam hilmi.. * iskender pala ile sunduğu programda bile egosantrizminden ötürü kendini ön plana çıkarma uğra$ı ile yanıp tutu$tuğunu görebiliyorsunuz onun. varlık'ın eski sayılarına bakın, kendisini poetik gurme sanan biriyle kar$ılacaksınız ve siz de sevmeyeceksiniz. sevmiyorum seni hilmi. * chuck palahniuk ile olan tanışıklığı sorulduğunda "tanımıyorum o çakinin lanetini yalan bunlar kadir" demiş olan insan.. durmak yok yola devam hilmi.. * the marmara'ya be$ çayına giden eğitimli lumpenin tekidir. yine oraya çok yakın bir yerde oturan küçük iskender otelin önünden geçerken, "hilmiii, çık lan dı$arı" diye bağırdı diye çıngar çıkartmı$tır. sesleniyorum: hilmiii, çık lan $iirden dı$arı. sevmiyorum seni hilmi. * yeni yapılacak guzel ve dangalak isimli star tv yarışmasına jüri olarak davet edilmiş, ancak kabul ederse alabileceği tepkileri düşünerek reddetmiştir.. durmak yok yola devam hilmi.. güzel değil.. * edebiyat çevrelerinde "gereksiz gerginlik" çıkartması ile biliniyor bir de. genç edebiyatçılara kar$ı monolitik bir yakla$ımı var: önyargılı özünde. ya$lılar ölür, gençler tebrikleri kabul ederler, unutulmasın. sevmiyorum seni hilmi. * 1989 yılında bar çıkışı bir çocuğu şiirine laf attı diye dövmekten beter etmesiyle edebi çevrelerde "gergin hilmi" lakabını almış şairdir. |
WEZ Format +3. Şuan Saat: 06:49 AM. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.