![]() |
Yeni Kavramlar: Para Satmak ve Hizmet Karşılığında Ücret Almak Yıllardır söyler, dururuz: İleri ekonomilerde, finansal hizmetlerin gelişmiş olduğu ülkelerde bankaların en çok uğraştıkları konu, parayı satmaktır. Yıllar önce, üst düzey banka yöneticileriyle birlikte ileri bir batı ülkesine yaptığımız ziyaret sırasında, o ülkenin ileri gelen bankalarından birinin başkan yardımcısı bize Veri Ambarı sistemini bir istihbarat aracı (business intelligence tool) olarak kullanıyoruz. Müşterilerimizin rakip bankalarla yaptıkları işlemleri bile buradan anlayabiliyoruz. Müşterilerimizin rakip bankalardan aldıkları kredileri biz kapatıp, bu kredileri daha uygun faizlerle kendi üzerimize devralmayı teklif ediyoruz dediğinde bu bize hiç de önemli bir marifetmiş gibi gelmemişti. Öyle ya, bizde o sıralarda para satmak diye bir sorun pek yoktu. En yüksek maliyetlerle toplanan paraları, daha da yüksek kazançlarla devlete satmak ve aradaki farkı da kar hanesine yazmak çok da zor bir şey değildi. Hatta, son 10-12 yılın parlayan yıldızı olan Bireysel Bankacılık bile, aslında parayı bireylere satmak değil, bireylerden para toplamak üzerine kurulmamış mıydı? Kimin müşterilere kredi pazarlamak, para satmak gibi bir derdi vardı ki? Bu durum, yeni gelişmelerden sonra, daha ne kadar devam edecek dersiniz? Yine yıllardır söyleriz: İleri ekonomilerde bankalar, verdikleri hizmetlerden komisyon veya ücret adı altında bir miktar para alırlar. Finansal Hizmet sunan bir kuruluşun bu ücreti almasından, ve karının önemli bir bölümünün hizmet gelirlerinden oluşması kadar doğal bir şey de olamaz. Ancak ülkemizde halen, gelişen teknoloji sayesinde oraya çıkan ve birçok ABD veya Avrupa bankasında bile bulunmayan bazı hizmetler müşterilere bedava sunuluyor. Özellikle şube dışı hizmet kanalları kullanıldığında, Havale ve EFT'nin yanı sıra Fatura, Okul Harcı, Kira, Maaş Ödemeleri gibi bir çok hizmet için, kimseden bir kuruş para istenmiyor. İşlem sırasında yatırılan paranın bir-iki günlüğüne sıfır faizle bankada kalması, ve o sırada, o paranın başka bir yere yüksek getiriyle plase edilmesi, bu hizmetin bedava verilmesi için yeterli oluyor. Paranın zaman maliyetinin düşmesini hedefleyen yeni ekonomik önlemlerden sonra ücretsiz verilen bu hizmetlere ne olacak acaba? Başlığı Yeni Kavramlar diye yazdık ama bankaların yıllardır, asıl yapması gereken bu değil miydi zaten? Veya en azından, pazarlamadan teknoloji departmanına kadar, buna hazır olmaları gerekmiyor muydu sizce? Kadrolarını bu düşünce yapısı ile çalışacak kişilerden oluşturmalarında fayda yok muydu? |
WEZ Format +3. Şuan Saat: 09:39 AM. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.