![]() |
Sadece "Beklenti" Yeterli mi? derecede önemli birtakım ortak özellikleri olduğundan sözedilmiş ve bunların kısaca özetleneceği aktarılmıştı. İşte bu haftaki yazı, bu önemli özellikler üzerinde durmaktadır. Ancak burada Yeni ekonomi şirketi derken, teknolojik ürünleri tasarlayan ve imal eden firmaların değil, İki masa - bir kasa ile, yazılım başta olmak üzere birtakım teknolojileri kullanarak, belki ilk bakışta son derece yaratıcı ve cazip görünen, ancak aslında rakipler tarafından kolayca taklit edilebilecek ve çok kısa sürede Emtia haline gelebilecek ürünlere odaklanmış kuruluşların kastedildiğini belirtmekte yarar var. ªimdi bu özelliklere kısaca bir bakalım: 1. Kurum veya ürün kimliğinden ziyade, bu şirketlerin kurucusu olan ve birer "Deha" olarak adlandırılan kişiler ön plana çıkıyor. Bazı basın ve halkla ilişkiler çevreleri de, "Müşteri" olarak bu şirketleri değil, şirketin başındaki kişileri gördüklerinden, bu imajı sürekli pompalamaya devam ediyor 2. Boy boy fotoğraflarla desteklenmiş röportajlarla birer "İdol" haline getirilen bu kişiler, geleneksel işadamlarını "Vizyon eksikliği" ile tenkit ederken, ortaya attıkları parlak fikirlerle ekonomiyi ele geçirecekleri tehdidinde bulunuyorlar. Ama aslında, bunlardan ciddi bir kesiminin de söylemi, Her şeyi bedava verdikleri web sitesine reklam alarak kar etme masalının ötesine pek de geçemiyor. 3. Bugün Dünyanın her yerinde, tüm hayatı medyada pompalanan birtakım sihirli sözcüklerle yönlendirilen ve kulaktan dolma sığ bilgilerle atıp-tutan kişiler tarafından bilir-bilmez yerden yere vurulan "Eski Ekonomi" kurumlarında çoğu kez Derin ve daha önemlisi, "Rakipleri tarafından kolay taklit edilemez" bir bilgi birikimi Hatırı sayılır, sadık ve mutlu bir müşteri portföyü Ellerindeki fabrika ve fiziksel üretim araçlarıyla çok büyük bir "İkinci elde satılabilir" mal varlığı bulunuyor. İki masa - bir kasa şirketlerde bunlardan hangisi var, dersiniz? 4. Aslında birçok "Eski Ekonomi" kurumu da, yeni yetme şirketler gibi, yıllar önce ortaya çıkmış parlak bir fikre dayanıyordu. Bunlar da, şimdikiler gibi, 1960 - 1970'li yıllarda büyük beklentilerle halka açılıp kaynak toplamışlardı. Ancak bu kurumlar, Yeni Ekonomi şirketlerinin aksine, halktan para toplamaya başlamadan önce, bu parlak fikirleri ekonomik bir değere dönüştürmeyi beceremiş, kendini ispatlamış, kara geçmiş, dolayısıyla sağlıklı bir finansal yapıya kavuşmuş durumda idiler. Yeni şirketler ise, finansal olarak içleri bomboş olmasına rağmen halka açılıp kaynak toplamakta bir mahzur görmüyorlar. 5. "Yeni Ekonomi" şirketlerinin bazıları, elde ettikleri brüt kar (Satış karı) ile şirketin idamesi için gerekli olan satış - pazarlama ve genel idare masraflarını çıkarabilmeyi bir kenara bırakın, herhangi bir "Brüt kar" bile elde edemiyor. Yani, 10 liraya aldığı malı(Veya mal ettiği hizmeti) 8 liraya satıp "Zararına ticaret" yapıyor. Bütün bunların, "Kârdan birtakim fedakarlıklar yaparak pazarı ele geçirmek ve bir pozisyon tutmak" amacıyla yapıldığı söyleniyor. Ancak, bu zararın kim tarafından ve nasıl finanse edileceği konusunda aklı başında bir plan yok. 6. Eski ekonomi kurumlarının aksine, bu yeni şirketlerin bir kısmında salt beklenti üzerine yatırım yapılıyor, gelecek hakkında aldatıcı unsur taşıyabilecek bazı kehanetlerde bulunuyor, belki de iki gün sonra geçerliliğini yitirecek pazar ve rekabet koşulları üzerine büyüme planları kuruyor. 7. Finansal parametrelerin yatırım danışmanları tarafından dikkatlice değerlendirilmesinden sonra pazar değeri üzerinde tahmin yapılan eski ekonomi kurumlarının aksine, bu yeni şirketlerle ilgili kehanetler, başkanın veya genel müdürün karizmasına bakılarak belirleniyor. 8. Eski ekonomiyi temsil eden kurumlar, yıllar içinde dengeli ve tutarlı bir biçimde büyüyüp hissedarlarına daima yüksek değer sağlamaya devam ederken, salt beklenti üzerine spekülasyon yaparak vurgun peşinde koşan müteşebbislerin kurduğu bu yeni yetme şirketlerin pazar değerinde inanılmaz iniş - çıkışlar yaşanıyor. 9. Eski ekonomi kurumları planlarında en kötü senaryoyu da gözönünde bulundururken, yeni ekonomi şirketlerinde daima parlak bir gelecek çiziliyor. Dolayısıyla, ekonomik koşulların, rekabetin ve müşteri davranışının ya daha olumluya gideceği veya en azından, "Asla kötüye gitmeyeceği" beklentisi üzerine plan yapılıyor. Ekonominin bir bilim olduğu gerçeğini, dolayısıyla bu sözcüğün dikkatlice sarfedilmesi gereğini bir kenara bırakalım. Ama eğer "Yeni Ekonomi" dediğimiz şey, bu saydığımız şirketleri ve bu ortak özellikleri ön plana çıkaracaksa, insanı "Vay iş dünyasının haline!" gibi bir düşünce sarmaz mı? |
WEZ Format +3. Şuan Saat: 03:31 PM. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.