![]() |
Kriz Üzerine Sesli Düşünceler Kriz firmanızla ve sizinle, ilgili değilse (bu mümkün değil, çünkü yanlış mantık söz konusu) yani böyle düşünüyorsanız fikrinizi acilen değiştirmenizde yarar var. Bilindiği üzere firmalar her zaman kriz ile karşıya kalabilirler ve genelde (ayakta kalanlar) problemleri şöyle veya böyle çözenlerdir. Geçici çözümler üretmeleri durumunda ise problemleri çözmeyip erteledikleri (öteledikleri) için kriz döneminin geçtiğini düşündükleri anda dahi geçmiştekinden daha büyük problemlerle karşı karşıya kalabilirler. Krizlerin yaşandığı zamanlarda, özellikle basının da ilgisini çekmiş ise üstünün örtülmeye çalışılması yapılacak en büyük hatadır. Her ne kadar bizde sivil toplum kuruluşlarının tepkileri batıda olduğu gibi baskı unsuru oluşturacak düzeyde değilse de (olmasını isteriz) dikkat edilecek nokta; krizin neden olabileceği yasal, finansal zararların haricinde devletin yaptırım gücü karşısında zor durumda kalınabileceğidir. Unutulmaması gereken ise iş etiğinin ve toplumsal sorumluluğun firmalar açısından yasal yükümlülükler kadar önemli olduğudur. Firmalarca yaşanan problemler yapılan işi (kendilerinkini) etkilediği zaman kriz olarak adlandırılır, nedense pek çok firma krizin başkalarının krizi olduğunu düşündükleri için pek harekete geçmez. Oysaki firmaların hazırlıklı olmaları krizin risk ve fırsatı içermesi nedeniyle sektörlerinde hatta ilgili diğer sektörde krizin etkisinin hissedilmeye dahi başlandığı anda krizden en az etkilenme ve firmaları için fırsat anlamına gelecektir. Krizin en önemli özelliliği muhtemelen sürpriz elementidir. Firmalar bu bizim için sürpriz oldu, beklemiyorduk, hazırlıksız yakalandık, bizim dışımızda gelişti (sorumlu başkası) gibi günü kurtarmaya yönelik yaklaşımlarda bulunabilirler. Bu ise krizden çıkış şöyle dursun, çeşitli yöntemlerden (örn. 4R ve C.A.P.E.R) yararlanmama, kriz öncesi, sırasında ve sonrasında oluşan sinyalleri değerlendirmeme, risk unsurlarını takip etmeme, başkalarının deneyimlerinden ders almama ve kesin çözümler üretmeme anlamına gelmektedir. Krizler herhangi bir zamanda oluşabilir, doğal felaketler, insan hatası, endüstriyel kazalar vb olumsuzlukların yanında yeni bir icat, teknoloji, yeni iş yapış yöntemleri, pazarın trendleri gibi olumlu düşünülecek birçok neden de krize sebep olabilir. Krizlerin sebebi bazen da sadece yönetimler özellikle üst düzey yönetimdir. Bu aşamada üst düzey yönetici olarak itiraz ettiğinizi ve astlarınızı suçladığınızı duyar gibiyim. Hataları astlarınız yapıyor olabilir, ama yapmamaları size bağlı olup, yapılan hatalarda sorumluluğunuzun olduğu da gerçektir. Pozisyonunuza özel yetkilerinizin yanında sorumluluklarınızı da hatırlarsanız, eğitim ve yönetim dahil olmak üzere şirket kaynaklarını nasıl kullandığınıza bakarsanız, bu tespite hak vereceksiniz. Krizin evreleri: Kriz öncesi devre Uyarı sinyalleri Müdahale (Çözüm/Çözümsüzlük) Akut vaka, Kronikleşme Kriz sonrası etkiler Kriz evrelerinin uzunluğu yönetimin krizi nasıl yönettiği ile ilgilidir. Krizi her ne yaparsa yapsın çözmek yönetimin sorumluğudur. Krizi özellikle duyulmadan, firmanın itibarının zedelenmesine neden olmayacak şekilde zamanında ve doğru şekilde kökten çözmek ise yönetimin zekasını ve işini hakkıyla yaptığını gösterir. Krizler sadece bireysel çabalarla değil, takım çalışması ile güç birliği ile çözülmelidir. Amerika'da felaket, yıkım düzeyinde kriz söz konusu olduğu zaman yönetimi devralmaktan sorumlu olan bu tür takımlara, kuruma özel SWAT denilmektedir. SWAT ekiplerini daha çok Amerikan polisiye filmlerinde görmekteyiz. Bu ekipler 24 saat çalışmakta ve problemi çözene kadar görevleri devam etmektedir. Sizin firmanızda böyle bir ekibiniz var mı ? İşlevsel olmayan ekiplerden ve sadece isimleri duvarları süsleyen yangın veya sivil savunma ekiplerinden değil AKUT gibi ekiplerden söz ediyoruz. Bir firma teknolojisini yenilemiyorsa, çalışanlarını eğitmiyorsa, kaynaklarını olması gerektiği gibi kullanmıyorsa, trendlerden uzaksa, yönetim tekniklerinden yararlanmıyorsa, ve özellikle yönetim krizleri sahiplenmiyorsa, elini taşın altına koymuyorsa krizlerden etkilenmesi kaçınılmazdır. Örnek verecek olursak, başkalarını bir tarafa bırakın sizin firmanız krizde olduğu, çıkamadığı, fırsatlardan yararlanamadığı için siz hatalısınız. Sorumluluğu üstünüze almamanın anlamı yok, kriz firmanızla ve sizinle ilgili olduğu için bu yazıyı okuduğunuzu hatırlatırım. Şimdi yapmanız gereken krizden çıkış için olumlu tutum ve davranış sergilemek, başarmaya odaklanmak, etkin ve verimli çalışmak, başaracağınıza inanmak "Başarımızın büyüklüğünü, inancımızın büyüklüğü belirler"(Seneca) ve özellikle şimdiye kadar yapmadıklarınızı denemek, merak etmeyin başaracaksınız. Çünkü "Daha fazla denemekten vazgeçmenin dışında başarısızlık yoktur." (Elbert Hubbard). |
| WEZ Format +3. Şuan Saat: 07:21 AM. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.