Hayatimdegisti.com kişisel gelişim ritmotrans telkinli Cd'leri

Hayatimdegisti.com kişisel gelişim ritmotrans telkinli Cd'leri (http://www.hayatimdegisti.com/forum/index.php)
-   Öğretici Bilgiler (http://www.hayatimdegisti.com/forum/ogretici-bilgiler/)
-   -   Jean Piaget (http://www.hayatimdegisti.com/forum/ogretici-bilgiler/25619-jean-piaget.html)

bluemoon24 29-12-2008 11:25 AM

Jean Piaget
 


Kendilerini ancak dile getirebilen binlerce yeniyetmeyle yaptığı

görüşmelerden sonra, Piaget söz konusu yaş grubunun dışa vurdukları o şirin,

ancak mantığa aykırıymış gibi gelen görüşlerinin ardında kendilerine özgü bir

düzen ve mantığı olan düşünce süreçlerinin yatabileceği sonucuna vardı. Einstein

bunu, yalnızca bir dahinin akıl erdirebileceği basitlikte bir buluş olarak

nitelendirdi. Piaget'nin ortaya attığı görüş, zekânın özünde yatan işlevlere

yeni bir pencere açtı.10 yaşında yayımladığı ilk bilimsel raporundan 84

yaşında ölümüne dek uzanan, yaklaşık 75 yıllık yoğun bir araştırma süreci

sonunda Piaget gelişimsel ruhbilim, bilişsel kuram ve genetik bilgi kuramı

(epistemoloji) adı verilen birçok yeni bilim dalının gelişmesine katkıda

bulundu.Eğitim konusunda düzeltimci biri sayılmasa da, Piaget, günümüzde

eğitime yeni bir çehre getirilmesini hedefleyen eylemlerin temelini oluşturan

çocuk düşünce biçimini su yüzüne çıkarttı. Çağdaş insanbilimcilerinin ortaya

attıkları soylu yabanıllar ve yamyamlar türü öykülere kıyasla, Piaget, çok

farklı bir görüş ortaya attı. Bu açıdan ele alındığında, Piaget'nin çocukların

düşünce biçimini ilk kez ciddiye alan bir bilim adamı olduğu

söylenebilir.Çocuklara aynı ilgiyle yaklaşan Amerikalı John Dewey,

İtalyan Maria Montessorive Brezilyalı Paulo Freire gibi bilim adamları okullarda

hemen bir değişime gidilmesi yönünde çok daha yoğun bir çaba harcamalarına

karşın Piaget'nin eğitime katkısı çok daha etkili oldu.Jean Piaget'nin

çocukların bilgiyle doldurulacak boş çuvallar olmayıp bilginin etkin yapıcıları

oldukları, sürekli olarak kendilerine özgü kuramlar yaratıp bunları sınadıkları

yönündeki görüşü kuşaklar boyunca eğitimciler tarafından saygıyla karşılandı.

Freud ya da B. F. Skinner kadar ünlü olmasa da, ruhbilimine katkısı çok

daha uzun ömürlü oldu. Bilgisayarlar ve internet çocuklara giderek çok daha

geniş kapsamlı sayısal dünyalara ulaşma olanağı tanırken, Piaget'in öne sürdüğü

görüşler çok daha belirgin bir önem kazandı.Piaget, İsviçre'nin Fransız

kesimindeki, şarap ve saatleriyle tanınan Neuchatel Bölgesi'nde yetişti. Babası

Ortaçağ bilimleri profesörü, annesi ise katı bir Kalvinist idi. Küçük

yaşta doğa bilimleriyle yakından ilgilenen dahi bir çocuktu. 10 yaşındayken

gerçekleştirdiği gözlemler yalnızca üniversite kitaplarında açıklamaları

bulunabilecek türde çalışmalardı. Kitaplık görevlisinin kendisine bir çocukmuş

gibi davranmasına son vermek amacıyla albinoz serçelerin görüş gücü üzerine kısa

bir not yayımladı ve amacına ulaştı. Doktorasını hayvanbilim konusunda

yapan Piaget, herhangi birşeyi kavramanın tek yolunun o şeyin nasıl evrildiğinin

anlaşılması olduğunu savunan görüşünü ortaya attı.II. Dünya Savaşı'ndan

sonra Piaget, ruhbilimle ilgilenmeye başladı. Zürih'e giderek Carl

Jung'un derslerine katıldı, ardından Paris'e giderek mantık ve ruhsal

bozukluklar konusunda eğitim görmeye başladı. Alfred Binet'nin çocuk ruhbilimi

laboratuvarında Theodore Simonile birlikte çalışan Piaget, aynı yaştaki Parisli

çocukların doğru-yanlış seçenekli zekâ testlerinde benzer yanlışlar

yaptıklarının ayırdına vardı. Onların uslama sürecinden son derece

etkilenen bilim adamı çocuğun kafa yapısının özüne inilerek insanın öğrenme

sürecinin su yüzüne çıkartılabileceğini öne sürdü. Bu arada İsviçreli bilim

adamları, çocukları oynarken inceden inceye gözleyip kullandıkları sözcükleri ve

sergiledikleri davranış biçemlerim kaydetmeye başladılar.Rüzgâr Nasıl

Oluşur?En tanınmış deneylerinden birinde Piaget, çocuklara Rüzgâr nasıl

oluşur diye soruyor ve karşılıklı konuşma şöyle sürüyordu:Piaget:

Rüzgâr nasıl oluşur?Julia: Ağaçlar.P: Nereden

biliyorsun?J: Onları kollarını sallarken gördüm,P: Bu nasıl

rüzgâr oluşturuyor?J: (Elini yüzünün önünde sallayarak) İşte böyle. Ama

onların kolları daha uzun. Hem daha çok ağaç var.P: Okyanuslardaki

rüzgâr nasıl oluşuyor?J: Karadan oraya esiyor. Yok, yok.

Dalgalardan...Piaget, erişkin ölçütlerine aykırı olmakla birlikte,

Julia'nın görüşlerinin yanlış da sayılamayacağını, bunların oldukça mantıklı

ve çocuğun bilgi edinme sürecine uygun olduğunu gördü. Çocuğun bilgisini

sınarken doğru ya da yanlış biçiminde bir ayrıma gidilmesi olayın tam olarak

kavranamaması ve çocuğa yeterince saygı gösterilmemesi demekti.

Piaget'nin amacı, rüzgarla ilgili sohbetten yola çıkarak, çocukların

sözel bir açıklama getirmede erişkinler denli becerikli olamadıklarında

başvurdukları yöntemlerle ilgili bir kuram oluşturmaktı.Çocuğa Nasıl

Davranmalı?Kendisi bir eğitimci değildi ve böylesi durumlarda nasıl bir

tavır takınılması gerektiği yönünde asla kurallar koyma yoluna gitmedi.

Gelgelelim, çalışmaları büyüklerin çocuğun davranışlarını hemen düzeltme yoluna

gitmelerinin son derece yanlış olabileceğini, onlara kendi kuramlarını oluşturma

olanağını tanımanın çok daha yararlı olduğunu ortaya koyuyor. Piaget bu

görüşünü belirtirken, Çocuklar yalnızca kendi keşfettikleri şeyleri gerçek

anlamda kavrayabilirler. Onlara bir şeyleri şipşak öğretmeye kalkıştığımızda, bu

şeyleri kendilerinin yeniden keşfetmelerini engellemiş oluruz.

diyor.Piaget'in izinden gidenler çocukların, nesnelerin gözden

yittiklerinde yok oldukları, ayla güneşin insanı sürekli izlediği, büyük

şeylerin yüzdüğü ve küçüklerin dibe çöktüğü türünde ilkel fizik yasalarına

sonsuz bir hoşgörüyle yaklaşırlar. Einstein, kendi geliştirdiği görecelik

kuramının mantığa aykm gelmesinden olsa gerek, özellikle de Piaget'nin yedi

yaşındakilerin daha hızlı gitmenin daha çok zaman aldığı konusunda diretmeleri

yönündeki görüşünden çok etkilendi.Hemen hemen her eğitimci Piaget'nin

çocuğun gelişimiyle ilgili olarak öne sürdüğü dört aşamayı (duyumsal devinim,

ön-edimsel, somut edimsel ve biçimsel edimsel) ezbere bilse de, onun çok daha

önemli görüşleri, belki de eğitimciler tarafından çok ağdalı bulunduğu için,

pek iyi bilinmez.Bilgi KuramıPiaget asla kendisini bir çocuk

ruhbilimcisi olarak görmedi. Onun asıl ilgi alanı, Piaget bu konuya el atıp onu

bir bilime dönüştürünceye dek, tıpkı fizik gibi felsefenin bir dalı olarak ele

alınan bilgi kuramı idi. Piaget, bilgiye ulaşmanın birden çok yolu olduğunu ve

bunların yargılama yoluna gidilmeden bir düşün adamının titizliğiyle

incelendiğini öne süren, bir tür göreli bilgi kuramını oluşturdu.

Piaget'den bu yana söz konusu alanın sınırları kadınlara özgü düşünce

biçemleri, Afromerkezli düşünce biçemleri, dahası bilgisayara özgü düşünce

biçemleri gibi konularla daha da genişledi. Gerçekten de, yapay zekâ ve zekânın

bilgi işlem modeli Piaget'e sanıldığından çok daha fazla şey

borçludur.Piaget'nin geliştirdiği kuramın özünde, çocukların bilgiye

ulaşma yöntemlerinin derinliklerine inilmesinin genelde bilginin nasıl oluşup

geliştiğine ışık tutacağı görüşü yatmaktadır. Bu görüşün gerçekten de bilginin

daha iyi kavranmasına neden olup olmadığı ise, Piaget ile ilgili her şey gibi,

tartışmalı bir konudur. Son on yıldır Piaget'nin görüşlerine bilginin

beynin içsel bir öğesi olduğu yönünde bir görüşle karşı çıkılıyor. İncelikli

deneyler yeni doğan bebeklerin Piaget'nin çocukların oluşturduklarına inandığı

bilgilerin bir bölümüne doğuştan sahip olduklarını ortaya koyuyor. Ne var ki,

bilişsel kuram alanında Piaget'nin günümüzde de dev konumunu koruduğuna

inananlar için, bebeğin doğuşta sahip olduğu bilgi ile erişkinlerin sahip olduğu

bilgi arasındaki fark öylesine büyüktür ki, yeni buluşlar bu açığı kapatmak

şöyle dursun, olaya daha da gizemli bir boyut kazandırmaktadır.



Siyaset, Bilim Ve Tarih Bilinci (Doğan Özlem )The Benefits Of TreesEnerji TasarrufuAlternatif Ucuz Enerji KaynaklarıErozyonun Tanımı Ve ÇeşitleriDünyamızın HareketleriDoğalgazDeve KuşlarıTeknolojik CellatlarımızKüresel IsınmaÇimento İşkolu Ve SorunlarıAtmosferin Başlıca Gaz KirleticileriNükleer EnerjiYapay KristallerHyrogen Fuel  The Fuel Of FutureKentiçi Ulaşımı Ve Çevre SorunlarıPrcı HakkındaÇevre Kirliliği Ve SonuçlarıSivil SavunmaUluslararası Hukuk Ve Çevre


WEZ Format +3. Şuan Saat: 06:29 PM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.