![]() |
Otizm'in Belirtileri ve Eğitim... Otizmin nedenlerin tam olarak hala bilinememesine rağmen genetik etkilerinin olduğu kabul edilmektedir. Sebep ne olursa olsun belirtilerin farkedilerek değerlendirilmesi, otistik bireyin ve ailesinin yaşam kalitesinin artırılması için önkoşul niteliğindedir. Aşağıda verilecek belirtilerin hepsi, her otistik bireyde görülmeyeceği gibi, bu belirtilerin yaşamın farklı dönemlerinde farklı seyirlerde görülebileceği de unutulmamalıdır. Amaç, bu belirtilerden yalnızca birkaçını gösteren çocuğa sahip olan aileleri ürkütmek değil; çoğunun dikkat çekici sıklıkta gözlenebildiği "otizmin erken belirtilerine" dikkati çekebilmek, şüphe duyulan çocuğu erken tanılamak ve özel eğitime erken yönlendirmektir. Bebeklik Döneminde Gözlenen belirtiler: Anne yaklaştığında göz teması kurmaz, gözlerine bakmaz, gözlerini sabit bir noktaya dikebilir veya çevresinde amaçsız gezdirebilir. "Ce-ee" vb. göz teması- dikkat, ani değişiklikler içeren oyunlarla ilgilenmez, gülmez.. Seslere tepki vermez, annenin çıkardığı sesleri, konuşmasını duymuyormuş gibi davranabilir. Annesinin ya da bakımıyla ilgilenen kişinin varlığı gibi yokluğuna da ilgi göstermez, anneden ayrıldığında çoğu kez tepki göstermez, ağlamaz. Annesi ya da kendisiyle ilgilenen kişiyle etkileşim içine girmez, isteklerini ifade ederken o kişinin elinden tutarak isteğine yöneltir (İstediği yiyeceği, oyuncağı söylemek yerine yetişkinin elinden tutarak vermesine yöneltir) . Anne ya da yetişkin ile ortak ilgi kuramayabilir; parmakla işaret edilen yere bakmaz, gösterilen şey yada yer ilgisini çekmeyebilir, gösterileni bulamayabilir. Konuşmalara karşı ilgili değildir; isteklerini sözlü olarak ifade etmek yerine beden dilini kullanabilir. Zaman içinde kendisinin geliştirdiği sözcükler kullanmaya başlayabilir. Özellikle ben, sen, benim, senin vb. zamirleri anlama ve kullanmada zorlanır. ****** Konuşmasında ekolali gelişebilir; söylenen sözcük ya da sözcük dizilerini sürekli tekrarlar. Farkedilecek şekilde ya çok hareketlidir, durdurmak, kontrol etmek zordur, sınırlamalar getirildiğinde fazla tepki verir, direnç gösterir. Ya da gereğinden fazla sakin, hareketsiz, durgun ve donuktur, yalnız kalmaktan, insanlardan uzakta olmaktan hoşlanır, ilgilenildiğinde huzursuz olabilir. Etrafındaki kişilerle ilgilenmez, jest-mimiklerle komiklikler yapıldığında fark etmiyormuş gibi davranabilir, gülmez. Genellikle suskun, içine kapanık görünmektedir, uzun süre tek başına ses çıkarmadan kalabilir (Bu sırada tek bir nesneyle sürekli aynı şekilde oynayarak zaman geçirebilir). Uyarılmamasına rağmen, uygun olmayan zamanlarda, güler ya da kıkırdar. Genellikle huzursuzdur, acıkma- kirlenme vb. ihtiyaçları olmaksızın annenin anlayamadığı bir rahatsızlık halindedir. Ağlama sırasında kucağa alınıp ilgilenildiğinde sakinleşmesi çok zaman alabilir, bundan hoşlanmayabilir. Kucağa alınmayı istemeyebilir, birinin kucağında otururken vücudunu oturuşa göre ayarlayamaz, kaskatı, dik oturur. Genellikle kısıtlı ilgi alanı vardır; bir tek oyuncağa ya da faaliyete takılmış gibi davranabilir, sadece onunla ilgilenir. Dış dünyayı tanıma için gerekli olan "Oral Dönemin" dışında, eline aldığı oyuncak ve nesneleri koklar, yalar. Eline aldığı nesneleri uygun olmayan şekilde –sıkıca, avuçları arasında- tutar ve bırakmaz. Vermesi istendiğinde çok fazla tepki, direnç gösterir, vermek istemez. Geçirdiği ani kaza, yara ve yanıklara anında duyarlılık göstermeyebilir, kendisine acı verecek durumla karşılaştığında ağlayarak yardım istemede gecikebilir. Başına gelebilecek tehlikeleri önceden farkedemeyip kaçınamaz. Günlük programındaki değişikliklerden fazlasıyla rahatsız olur, düzeninin hep aynı olmasını ister. Çocukluk ve Ergenlik Döneminde Gözlenen belirtiler: Çevresindeki kişilerle iletişim kurmak istemez, ilgilenmez, diğer çocuklar –özellikle yaşıtları- ile birlikte olmayı istemeyebilir; iletişim kurabilmesi için yönlendirilmeye ihtiyaç duyabilir. Kendisiyle konuşulduğunda göz teması kurmaz; konuşan kişinin gözlerine baksa bile çok kısa sürelidir ve çoğu zaman baktığı yer kaş, alın, burun, ağız vb. bölgeler olabilir. Yüz ve bakışlarında tuhaf bir ifade geliştirebilir. Konuşmasındaki ekolali belirgin hale gelebilir, isteklerini de bu yolla talep edebilir ( Süt istediğinde bunu "-Süt içer misin?" şeklinde ifade eder, "-Nasılsın?" sorusuna aynı soruyla yanıt verir. Çoğu zaman konuşması gecikmiştir; dört yaşlarında konuşmaya yeni başlar ya da henüz başlamamış olabilir. Ekolali erken yaşlarda devam eder, bazı otistik çocuklarda artar. Ekolali ilerleyen yaşla birlikte alınan eğitimin yoğunluğu ve konuşmanın artmasıyla azalacaktır. Konuşmayı ve kurduğu iletişimi çoğu zaman kendi ihtiyaçlarını karşılamaya dönük, kendisini tatmin etme aracı olarak kullanır. Konuşması anlaşılmaz, monoton gelişebilir, ses tonundaki vurgulamalar azdır, farklı bir ritmde konuşabilir. Günlük dilde kullanılan zamirleri (benim, senin vb.) karıştırabilir.Bazen kendi yaşından beklenenden daha akıcı, bilgili konuşabilir ancak konuşmalarının içeriği kendi ilgi alanlarına dönüktür. Yaşına uygun jest ve mimikleri doğru şekilde kullanmakta yetersizdir, bazen de abartılı jestler kullanabilir. Taklit etmede zayıftır. Öğrendikleri becerileri uygun yer ve zamanda taklit ederek kullanmada zorlanabilir. Kısıtlı bir ilgi alanı vardır, örneğin bir aksesuara ilgi duyuyorsa gördüğü kişinin sadece o aksesuarıyla ilgilenir, başka özelliklerine dikkat etmez, konuşmaları bu konuyla ilgilidir. Konuşmalar sırasında kullanılan mecazları, gizli anlamları, soyut kavramları anlamada yaşıtlarına göre geridedir, bunları anlamada zorlanır. Düşünme ve konuşma sistemleri somuttur. Kolaylıkla anladığı olaylarla ilgili bile yorum yapmada zorlukları vardır. Evcilik vb. sosyal oyunlara katılmak istemez, oyuna katılabilmesi için yönlendirilmeye ihtiyacı vardır. Sosyal kuralları anlamakta ve uymakta zorluklar yaşar (Örneğin sinemada sessiz kalmakta zorlanabilir). İlgi duyduğu bir alanla ilgili konuşma başlatabilir ancak bu sohbet uygun olmayan süre ve şekilde bitebilir. Sosyal ve duygusal olarak uygun olmayan, istenmeyen davranışlar sergileyebilir; ani gülmeler, sesler çıkarabilir. Sürekli tekrarladığı hareketler yapabilir (Ellerini sallama, dönme, parmak ucunda yürüme, dairesel şekilde hep aynı yönde koşma vb.). Günlük hayattaki bir çok bilgi ve beceriyi kullanabilmeleri için bunların öğretimine ihtiyaç duyarlar. Dikkat süreleri kısa ve dağınıktır. Görsel algılamaları genellikle işitsel algılamalarından daha gelişmiştir; görerek daha iyi öğrenirler. Hafızaları –özellikle görsel hafıza- güçlüdür ancak bunu kullanmayı öğrenmeye ihtiyaç duyarlar. Bazı otistik bireyler akademik alanda gelişebilir, öğrenim görerek meslek sahibi olabilirler. Ancak bu bireylerin sosyal ilişkilerde çekimser ve/ veya isteksiz oldukları, az ve monoton konuştukları, ince esprileri anlamakta zorlandıkları ve istenen şekilde sosyal olamadıkları görülmektedir. Otizmin Tedavisi: Özel Eğitim Otizm konusunda değişik tedavi ve terapi yöntemleri geliştirilmiştir. Bu tedavilerin başında –ihtiyaç halinde- uzman psikiyatrist ve nörologların vereceği tıbbi destekler ve ilaç tedavisi, Özel Eğitim gelmektadir. Bu müdahalelere alternatif olarak olarak farklı eğitim teknikleri, Konuşma ve Dil terapisi, alternatif tedaviler ve sanat terapileri gelmektedir. Alınacak tıbbi destekte, görüşülen doktorun otizm konusunda bilgili ve deneyimli olması çok önemlidir. Doğru şekilde yönlendirilmeyen pek çok aile, çocuğu için verilecek en uygun eğitime ulaşmada zaman kaybetmekte ve çocukluk döneminde en hızlı gelişimin gerçekleştiği "altın yıllar" şeklinde isimlendirilen 2-6 yaş arasındaki dönemi arayış içinde geçirmektedirler. Erken dönemde otistik özelliklerin farkedilerek değerlendirilmesi ve gerekli özel eğitim desteğinin alınması, otizmle savaşmak için atılan en büyük adımdır. Her otistik bireyin birbirinden farklı özellikler taşıyor ve farklı şekilde gelişiyor olması bu bireyler için farklı hedefler ve eğitim yaşantısı geliştirilmesini, ve o çocuğa özgü Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlanmasını gerekli kılar. Pınar KOZANOĞLU- KOCAMEŞE Özel Eğitim Öğr sorularınız için tıklayın>> [b] Ana Sayfa |
WEZ Format +3. Şuan Saat: 12:47 PM. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.