ETKİLİ KONUŞURSANIZ ETKİLENİRSİNİZ Dinleyici(ler) bir sunuşun etkisini ölçen en önemli ölçektir. Bu nedenle bir konuşmacı mutlaka dinleyicisine göre hazırlanmalıdır. Dinleyicinin kim olduğu, beklentisi, anlatılan konuyla ilgili bilgi düzeyi, eğitim düzeyi ve konumu önemlidir. Hatta bazı sunuşlara hazırlanmadan önce, dinleyici kitlesinin cinsiyetini bile bilmek gerekir. Bunun nedeni, dinleyiciye göre hazırlanabilmek, ona göre örnekler veya alıntılar kullanabilmek içindir. Dinleyicinin KİM olduğunu bilmenin yanı sıra, anlatılacak olan konunun da dinleyicilere göre sınıflandırılması ve süzgeçten geçirilmesi gerekir.Konuşmacı aşağıdaki unsurları göz önüne almalıdır. Bu dinleyici neleri "Mutlaka Bilmeli"? Bu dinleyicinin neleri "Bilmesi Yararlı"? Bu dinleyiciye neler "Zaman Kalırsa" anlatılmalı? Duygu-Ses-Vücut birlikteliği Hiçbir şey asık suratlı bir konuşmacıdan daha tehlikeli olamaz. Bir konuşmacının göz-kulak-yürek üçlüsüne uyabilmesi için enerjisini kendisini dinleyenlere geçirebilmesi gerekir. İspanyollar şöyle söylüyor; "gülümseyen bir yüz, bir kalbin kapısını herhangi bir anahtarın bir kapıyı açmasından daha çabuk açar".Bunu gösterebilmenin yolu güleryüzlü olmak ve gerginliği üzerinden atabilmektir.Bu doğal olarak ses enerjisinin de dinleyicilere olumlu anlamda yansımasını sağlar. Bu anlamda vücudun rahatlığı da son derece önemlidir.Zira,vücuttaki enerji sıkıştırıldığı zaman konuşmacı istem dışı hareketler yapmaya başlar. Vücut dilinde dikkat edilmesi gereken unsurlar şunlardır; Konuşmacının iletişim şekli Konuşma yapmak için bir grubun karşısına geçildiğinde heyecan duygusu insanın tüm vücudunu kaplar. Adrenalin seviyesi yükselir, eller veya koltuk altları terler, ağız kuruluğu başlar, ses titremeleri oluşur....liste böyle devam eder. Konuşma sırasında heyecanlanmak son derece doğaldır. Ancak heyecanı yakıt olarak kullanmak gerekir. Heyecan kontrolü konuşmacının tarzını da ortaya koyar. Heyecanı kontrol edebilmek için; Kafaca hazır olmak, derin nefes almak ve hazırlık yapmak önemlidir. Tüm bunları kontrol ederken, dinleyici ile interaktif bir ilişki içine girebilmek ve esnek bir tavırla dinleyicileri yönlendirebilmek ise konuşmacının tarzının etkisini ortaya koyar. Konuşmanın Planı, Ana Mesaj ve Bağlantılar Konuşmanın içeriği ne olursa olsun, bu içeriğin anlaşılır ve açık bir mantık sırası içinde aktarılması gerekir. Konuşma planı; Açılış - Ana Gövde - Kapanış şeklinde olmalıdır. Açılış ve kapanışlar her zaman en çok akılda kalan bölümlerdir.Bu nedenle bu bölümlerin dikkat çekecek şekilde yapılması hem konuşmacının işini kolaylaştırır hem de dinleyicilerin konuya çabuk adapte olmasını sağlar. Bunların içinde Ana Mesajın yeri çok önemlidir. Ana mesaj, bir konuşmadan çıkarılması gereken ana fikir değildir. Tam tersine, dinleyiciler konuşmanın içinde ana mesajı mutlaka duymalıdır.Yani açık, net, anlaşılır ve duyulabilir olmalıdır. Ana mesajın formülü şöyledir; Konuşmacının AMACI + Dinleyiciye YARARI = ANA MESAJ İçeriğin Aktarılış Şekli Bu basamakta dikkat edilmesi gereken ise mesajın AKTARILIŞ şeklidir.Bir konuşmacı konuştuğu dili ve sesini olabildiğince güçlü ve etkili kullanmak durumundadır. Sesin kullanımı: Konuşmacı ses enerjisini tüm katılımcılara duyurabilecek şekilde kullanmalıdır.Çok düşük bir ses tonuyla veya çok bağırarak konuşmak rahatsızlık verir. Cümle yapıları: Çok uzun cümleler kurmak her zaman tehlikelidir. Yazı dilinde olabilir ancak konuşma dilinde kısa cümleler daha çok akılda kalır.Sözcüklerin çeşitlendirilmesi yani kelime hazinesinin geliştirilmesi için okumak gerekir. Cümle kullanımlarında daha dinamik zamanları yani "şimdiki zaman ve geniş zaman" ı kullanmakta yarar vardır. Tonlama/ vurgulama: Her seferinde aynı duygu ile söylenen cümleler bir süre sonra kulağa monoton gelmeye başlar.Sesteki iniş ve çıkışları kullanarak entonasyonu yakalamak gerekir. Konuşma hızı: Çok hızlı konuşan konuşmacı karşısındakileri cümle bombardımanına tutar. Dinleyicilere algılama anı verilmezse mesaj aktarılamaz. Artikülasyon: Sözcüklerin ağız içinde doğru yerlere değerek, anlaşılır bir şekilde ağızdan çıkarılması (boğumlama). Konuşmacı konuşurken ne dediği anlaşılmıyorsa izleyiciler konsantrasyonlarını toparlayamaz ve konuşmadan uzaklaşırlar. |
WEZ Format +3. Şuan Saat: 03:53 PM. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.