![]() |
ÖÐRETÝMÝNDE ÖÐRETMENE DÜÞEN GÖREVLER ÖÐRETÝMÝNDE ÖÐRETMENE DÜÞEN GÖREVLER 1. Fen ve doða etkinliklerini çocuðun geliþim düzeyine uygun seçmelidir. 2. Seçilen deneylerin uygulamalarýný önceden yapmalý, kavramlarýn doðruluðunu denetlemeli ve gerekli araç gereçleri eksiksiz olarak hazýrlamalýdýr. 3. Çocuk bir problemin çözümü için çalýþýrken öðretmen rehber konumunda olmalý, çocuðu özgür býrakmalý ve deneysel düþünmelerini saðlamak için onlarý cesaretlendirmelidir. 4. Öðretmen bilimsel bir süreci baþlatabilmek için çocuðu cesaretlendirmeli ve teþvik etmelidir. Örneðin; yüzen ve batan cisimlerle ilgili bir deneye baþlamadan önce öðretmen çocuklarýn malzeme (tahta parçasý, taþ, tüy, yaprak gibi) bulmalarý için onlarý teþvik edebilir. 5. Öðretmen çocuklarýn ilgisini konuya çekmek ve onlarý harekete geçirmek için çocuklara çeþitli sorular sormalýdýr. Ancak bu sorular cevaplarý Evet veya Hayýr olacak þekilde kapalý uçlu sorular olmayýp, onlarýn düþünmelerini ve beyin fýrtýnasý yaþamalarýný saðlayacak þekilde açýk uçlu olmalýdýr. Örneðin; öðretmen Daha önce hiç kar gördün mü? yerine Karýn nereden geldiðini düþünüyorsun, Sence kar nasýl oluþuyor? gibi sorular sormalý ve bütün cevaplarý dinleyerek tartýþmalýdýr. Bu amaçla öðretmen genellikle sorularýnda Niçin, nereden, nasýl, ne zaman gibi soru kelimeleri kullanmalýdýr. 6. Öðretmen çocuklarýn yaratýcýlýklarýnýn geliþimi amacýyla, tek bir doðru cevap arama yerine, çocuklardan bütün cevaplarý beklemeli ve çocuklarýn tümünü fikirlerini söylemeleri için cesaretlendirmelidir. 7. Öðretmen deney esnasýnda çocuklarýn kendi kendilerine doðru cevabý bulmalarý için onlara olanaklar yaratmalý ve onlarý cesaretlendirmelidir. 8. Öðretmen her an esnek olmalý ve beklenilmeyen bir durum olduðunda hemen konuyu çocuklarýn ilgisini çeken yöne kaydýrmalý ve tartýþma baþlatabilmelidir. Örneðin; bir deney esnasýnda farklý bir alet çocuklarýn ilgisini çektiðinde olayý geçiþtirmeyip, çocuklara bunu açýklamalýdýr. 9. Öðretmen çocuklarýn yaþadýklarý çevreye duyarlý olmalarýný saðlamalarý açýsýndan onlarýn ilgilerini çevrelerine odaklayabilmelidir. Bu þekilde çocuk çevresinde olup bitenlerin farkýnda olacak ve duyarlýlýk kazanacaktýr. 10. Çocuklarýn çevrelerindeki dünyayý araþtýrarak, onlar için faydalý ve zararlý þeyleri fark etmeleri açýsýndan öðretmen yönlendirme yapabilir. Örneðin; öðretmen fen etkinliðinde çocuklara hava, su, toprak gibi kaynaklarýn önemini kavratabilir ve bunlarýn hangi durumlarda insan saðlýðýna zararlý olabileceklerini tartýþarak, çocukta erken yaþta çevre duyarlýlýðý ve saðlýðýný koruma bilinci oluþturabilir. 11. Fen etkinlikleri bir gösteri olmayýp, çocuklarýn gözlem yapmalarý ve soru sorarak keþfetmeleri üzerinde odaklanmalýdýr. 12. Öðretmen fen konularý ile çocuklarýn gerçekdýþý korkularýnýn üstesinden gelmesine yardýmcý olabilir. Örneðin; gök gürültüsünden korkan çocuklara, bilimsel yolla bunu açýklayabilir. 13. Deney esnasýnda öðretmen çocuklarýn sorduklarý sorularý veya merak ettiklere konularý cevaplayarak (veya cevabýný tartýþarak) konunun ve kavramlarýn yanlýþ anlaþýlmasýný engellemelidir. Eðer çocuk soru sormuyorsa, öðretmen sorular sorarak çocuklarýn doðru anlayýp anlamadýklarýný kontrol edebilir ve yanlýþ anlamalarýný ortadan kaldýrabilir. 14. Konu iþlerken çocuklar tarafýndan öðretmenin cevabýný bilmediði bir soru sorulduðunda, öðretmen içtenlikle bilmediðini belirterek cevabý çocuklarla birlikte tartýþmalýdýr. Eðer öðretmen yalan söyler veya çeliþkili cevaplar verirse, çocuk bunu fark edebilir ve öðretmenine güveni sarsýlabilir. 15. Bazý bilimsel kavramlarýn açýklanmasýnda öðretmen çocuðun günlük yaþantýsýnda kullandýðý kelimelerden ve malzemelerden yararlanmalýdýr. Örneðin; doðudaki bir öðretmen renkleri anlatýrken sarý ile ilgili örnek vermesi gerektiðinde, limon yerine buðday örneði verdiðinde çocuðun yaþantýsý ile daha uygun olabilir.Öðretmen böylece konuyu daha kolay açýklayabilir. 16. Öðretmen çocuðun araþtýrma ve incelemesi için ona güvenli ve tehlikesiz bir ortam hazýrlamalýdýr. 9. OKULÖNCESÝ EÐÝTÝMDE FEN BÝLGÝSÝ ÖÐRETÝM YÖNTEMLERÝ 9.1. Deneyler: Bilimde bir gerçeði göstermek için yapýlan denemelere deney denir. Bir baþka deyiþle deney, þartlarý tarafýmýzdan hazýrlanarak doða olaylarýný tekrar etmektir. Okulöncesi eðitiminde fen çalýþmalarý içinde deney yönteminin kullanýlmasý, çocuklarýn merak ve araþtýrma duygularýnýn geliþtirilmesi, zihinsel yeteneklerini uyarmasý ve ileri ki okul yaþantýsýnda baþarýlý olmalarý açýsýndan önemli bir konudur. Okulöncesi eðitimde fen çalýþmalarýnda deneyler yapýlmasýnýn amacý bilgilerin gösterilerek çocuða aktarýlmasý olmayýp, çocuðun fen ve doða ile ilgili olaylarý yaparak ve yaþayarak etkili bir þekilde öðrenmesidir. 9.1.1. Okulöncesi Çocuklar Açýsýndan Deneyin Önemi ve Yararlarý 1. Deneyler doðada olup biten olaylarýn küçük çocuklar tarafýndan daha iyi kavranabilmesi amacýyla yapýlýr. Bunun için deneylerin çocuklarýn geliþim düzeylerine uygun ve anlayabilecekleri þekilde olmalarý gerekmektedir. 2. Deney yaparak olaylar arasý baðlantý kuran çocuklar doðaya ve yakýn çevrelerine daha fazla duyarlýlýk kazanabilirler. 3. Deney yöntemi ile dikkat süreleri çok sýnýrlý olan bu yaþ çocuklarý, farklý uyarýcýlar ve nesneler sayesinde dikkatlerini daha uzun bir süre bir konuda toplayabilirler. Çünkü deney ortamý pasif etkinliklere oranla daha hareketli ve daha çekicidir. 4. Deney yaparken çocuklar neden sonuç iliþkisini kurabilirler ve problem çözmeyi öðrenebilirler. 5. Deneyler çocuklarýn büyük ve küçük kas geliþimlerini ve el-göz eþgüdümünü destekleyici etkinliklerdir. 6. Çocuklar deney yaparken birçok yeni kelimeler kazanabilir ve kelime hazineleri geliþebilir. 7. Deney yaparken çocuðun kendisini rahat ifade edebilmesi, baþarýsýzlýk endiþesi duymadan çalýþmasý, çocukta aldýðý sorumluluðu yerine getirme, kurallara uyma, paylaþma ve kendine güven duygularýnýn geliþmesine yardýmcý olur. Bütün bunlar dikkate alýndýðýnda deney yöntemi çocuklarýn biliþsel, duygusal, psikomotor, dil ve sosyal geliþimleri açýsýndan çok önemlidir. 9.1.2. Deney Seçilirken ve Uygulanýrken Göz Önünde Bulundurulmasý Gereken Konular 1. Deneyler çocuklarýn geliþim düzeylerine uygun olmalý ve onlar için zararlý bir öðe taþýmamalýdýr. 2. Uzun süreli deneyler çocuklarýn ilgisinin kaybolmasýna neden olacaðýndan, sonuçlarý kýsa sürede gözlenebilir deneyler seçilmelidir. 3. Etkili öðrenmeyi saðlamak için çocuklar deneye aktif olarak katýlmalýdýrlar. 4. Bir günde birden fazla deney yapýlmamalýdýr. Uzun süreli deneylerde (bitki çimlendirmek gibi) sonucu aldýktan sonra baþka bir deneye geçilmelidir. 9.1.3. Deneyde Öðretmenin Rolü ve Dikkat Etmesi Gereken Konular 1. Öðretmen mutlaka deneyi önceden kendisi denemeli ve sonuçlarýný almalýdýr. 2. Deney önceden planlanmalý ve öðretmen gerekli tüm malzemeleri önceden hazýrlamalýdýr. 3. Deney sýrasýnda çocuðun bilmediði veya yeni karþýlaþtýðý bir kavram veya kelime geçtiðinde öðretmen bunu açýklamalý ve mümkün olabildiðince tekrarlayarak pekiþtirmelidir. 4. Deney sýrasýnda öðretmen ara sýra çocuklara açýk uçlu sorular sorarak, anlayýp anlamadýklarýný kontrol etmeli ve yanlýþ anlamalarý önlemelidir. 5. Yapýlacak deney ve ünite konusu arasýndaki bað çocuklara açýklanmalýdýr. 6. Deney ve uygulamada öðretmen çocuðun kendi kendine keþfetmesi için olanaklar yaratmalý ve çocuðun baþarý duygusunu tatmasýný saðlamalýdýr. 7. Çocuklarýn bildikleri olaylardan yola çýkarak, bilmediklerine geçmeli ve çocuklarýn olaylar arasýnda baðlantý kurmalarý için öðretmen sorular sormalý ve tartýþmalýdýr. 8. Deney sonucu öðretmen pekiþtirmek amacýyla, sýnýfça tartýþmalý ve çocuklara deneyle ilgili sorular yöneltmelidir. 9. Deneyde öðretmen rehber konumunda olup, çocuklarýn aktif katýlýmlarýný saðlamalýdýr. Bu þekilde edinilen bilgiler çocuklar için daha kalýcý olur. 9.1.4. Deneyde Öðretmenin Karþýlaþabileceði Sorunlar 1. Öðretmen her üniteye uygun deney bulamayabilir. 2. Bazý deneyler tüm çabalara raðmen baþarýsýz sonuçlanabilir. Böyle bir durumda öðretmen doðruyu söylemeli ve hatanýn nereden kaynaklanabileceðini ilk adýmdan baþlayarak kontrol etmelidir. 3. Öðretmen kesin sonuç alacaðýndan emin olmadýðý deneyleri çocuklarla birlikte yapmamalýdýr. 4. Kalabalýk bir sýnýfta deneyin uygulanmasý zor olacaðýndan, konuya baðlý olarak küçük gruplarla çalýþýlabilir. 9.2. Bitki Yetiþtirme: Okul öncesi eðitimde hayatýmýzda önemli yer tutan bitkilerin nasýl yetiþtirildikleri, büyümelerini etkileyen faktörler, büyümelerindeki farklýlýklar gibi bitkiler hakkýndaki bilgileri çocuklara öðretebilmek için fen bilgisi öðretiminde bazý bitkiler yetiþtirilebilir ve bu yolla çocuklara bitkilerin de yaþayan canlý varlýklar olduðu kavratýlabilir. Bitki yetiþtirme çalýþmalarý çocuklara gözlem yapma, sýnýflandýrma, ölçme, tanýmlama gibi birçok olanaklar saðlamaktadýr. Bu amaçla çocuklar sýnýfta saksýlarda çim, çiçek, fasulye, patates, havuç gibi bazý bitkiler yetiþtirebilirler. Bitki yetiþtirmek pahalý bir etkinlik olmayýp, bu amaçla öðretmen yoðurt kutusu, süt kutusu, pasta kalýbý, delinen mutfak eþyalarý gibi artýk malzemeleri kullanabilir. Uygun olduðu durumlarda, bahçede marul, soðan, maydanoz gibi bitkiler yetiþtirilerek, çocuklarýn gözleyerek öðrenmeleri saðlanabilir ve ayrýca bunlarýn bakýmý ile ilgili sorumluluklar çocuklara verilebilir. Bu þekilde çocuklar bitkilerin yetiþmesini ve bakýmýný daha yakýndan inceleyebilir ve öðrenmelerinin daha kalýcý olmasý saðlanabilir. Bitki köþesi için öðretmen çocuklarýn da yardýmýyla; n Bitki ve meyvelerin çekirdeklerini biriktirip, çocuklara bunlarý tanýtabilir ve uygun olanlarý yetiþtirebilir. n Gerek çocuklarýn evden getirecekleri sebze ve meyveler, gerekse çevreden toplanacak bitki ve çiçeklerle, bitki müzesi hazýrlanabilir ve çocuklarla bunlar etiketlenebilir. n Öðretmen çocuklarla çevre gezileri yaparak doðal bitki örtüsünü inceleyebilir. 9.2.1. Bitki Yetiþtirme Çalýþmalarýnýn Amaçlarý 1. Çeþitli bitkilerin yetiþtirilmesi ile çocuklarýn bitkileri tanýmalarýný saðlamak ve bilgi edinmelerini kolaylaþtýrmak. 2. Çocuklarý deðiþik ilgi alanlarýna yöneltmek. 3. Çocuklarýn olay ve nesneler arasýnda iliþki kurmalarýný saðlamak. 4. Çocuklarýn çevrelerini algýlamalarýna yardýmcý olmak ve çevre duyarlýlýðý kazandýrmak. 5. Çocuklar da akýl yürütme yeteneðini geliþtirmek. 6. Problem keþfetme ve çözme yeteneðini kazandýrmak. 7. Kavram ve dil geliþimlerine yardýmcý olmak. 9.2.2. Bitki Yetiþtirme Çalýþmalarýnýn Çocuklara Kazandýrdýklarý 1. Çocuk bitki yetiþtirerek, bitkinin yeþermesi için havaya, suya ve ýþýða ihtiyaç duyduðunu kavrar. 2. Bazý tohumlarýn yeþermesi ve bitkilerin topraktan çýkmasý için daha uzun süreye ihtiyaç olduðunu görebilir. Bu yolla farklýlýk ve benzerlikleri karþýlaþtýrabilir. 3. Doðru sonuçlara ulaþmak için uygun koþullarýn gerekliliðini kavrayabilir. 9.2.3. Bitki Yetiþtirme Çalýþmalarýnda Öðretmenin Rolü 1. Bitki yetiþtirme esnasýnda öðretmenin rolü çocuklara rehberlik etmek, onlarý gözleyerek desteklemek ve problem çýktýðý durumlarda onlara yardým etmektir. 2. Öðretmen mevsim ve çevresel koþullarýn uygunluðuna göre, sýnýf içi veya bahçede çocuklarla bitkiler dikilebilir, çocuklarýn bitkinin yetiþmesini gözlemeleri için onlarý yönlendirebilir ve sorumluluk verebilir. 3. Bitkiler büyürken tohumdan çýkma, ilk yaprak, ilk çiçek, boy uzunluðu gibi özellikler çocuklarla birlikte bir grafik üzerinde kaydedilebilir. Grafik sonuçlarý çocuklarla incelenerek, farklý yetiþtirme koþullarý veya farklý bitkiler arasýndaki benzerlik ve farklýlýklar nedenleri ile tartýþýlabilir. 4. Bitkiler büyürken çocuklar büyüme þekillerini inceleyebilirler. Örneðin, sarmaþýðýn týrmanmasý, bezelye ve fasulyenin sýrýða sarýlmasý ve marulun yapraklar halinde büyümesi gibi. 5. Bazý bitkilerin yetiþtirilmesinin çok uzun süre aldýðý durumlarda, aþama aþama resimleri ve slaytlarý çekilerek, daha sonra bunlar çocuklarla incelenebilir Yasemin Aktaþ |
WEZ Format +3. Þuan Saat: 06:36 PM. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.