![]() |
Uç Noktalarda Gezmek olmasına rağmen nakit akışı iyi gibi görünen bir şirketin 'Başarılı' zannedildiği..." şeklinde bir deyim kullanmıştım. Bu dönemde, Operasyonel karlılık ve verimlilik kavramının en büyük şirketlerin tepesindeki yöneticiler tarafından bile bilinmediği Bilinse bile göz ardı edildiği Yönetsel başarının o anda kasada bulunan nakit para ile ölçüldüğü ...ülkemizde, banka üst düzey yöneticilerinden tutun da pasaj içinde bilgisayar parçası satan5 metrekarelik dükkanın sahibine kadar birçok kişi "Nakit"e odaklanmış vaziyetteydi. Satış, Pazarlama, Operasyonel Karlılık, Verimlilik gibi parametrelerin önem taşıdığı medeni iş dünyasında önemsiz bir ayrıntı olarak addedilen "Ödeme", "Tahsilat","Hazine" ve "Nakit Yönetimi" gibi konular, ne yazık ki, "Dostlar alışverişte görsün" şeklinde iş yapılan ülkemizde, kronik hale gelmiş enflasyonun da etkisiyle, aşağı – yukarı 20 yıldır son derece popüler hale gelmişti. En üst düzey yöneticiler bile, bu bölümlerden yetişmiş kişiler arasından seçilmişti. En yüksek maaşlar buralarda çalışanlara ödeniyordu. Deyim yerindeyse herkes - belki de haklı olarak - "Günü kurtarma" savaşına girişmiş durumdaydı. İşte bu saydığımız gerçekler, biraz "Akdenizli" ve biraz da "Orta Doğulu" olmamızdan kaynaklanan "Hemen tepki ver - İki dakika sonra unut" davranışı ile birleşince bizi sürekli uç noktalarda gezmeye yönlendirdi. Her yerde olduğu gibi, iş dünyasında da, ya "Süper!" veya "Battık!" şeklinde konuşan insanlar çevremizi sardı. Ortaya çıkan her haberi sürekli en uç noktada yorumladık ve tartışmayı çoğu kez "Batar mıyız, çıkar mıyız?" düzeyine indirgedik. Yurt dışından, bize ait olmayan para kaynaklarından borçharç para geldiğinde, ülke yönetiminin yanı sıra iş dünyasındaki yöneticiler olarak hepimiz "Harika durumdayız" dedik ve har vurup harman savurduk. Ortalıkta dolaşan moda kavramların peşinden düşüncesizce koştuk. Hiç bir işe yaramayan danışmanlık projelerine milyonlarca dolar para akıttık. Patronun veya hissedarın parasıyla "Vizyoner" lik yaptık. Hesap-kitap yapmadan, kar etmeden, (Yani, 10 liraya aldığımız malı 8 liraya satarak) "Pazar payında lider" olmaya çalıştık ve bunu - sanki büyük bir marifetmiş gibi - beceren yöneticilerin fotoğraf ve başarı öykülerini yayınladık. Sayıları gerçekten de azolan bazı müteşebbis veya yöneticiler dışında kimse uzun vadeli düşünüp de elini taşın altına koyarak ciddi bir projeye girişmedi. Bol miktarda "Balon" proje ortalıkta dolaştı, durdu. Sonuçta, ne fayda sağladığı daima tartışılabilir olan bazı işlere inanılmaz paralar ödendi. Birçok uluslararası şirket de bu projeler yüzünden Türkiye'yi "Hızlı büyüyen kaçırılmaz bir pazar" (Emerging market) olarak nitelendirdi ve hızla ªube açma faaliyetine girişti. Dünya fiyatlarının çok üstünde kalan bedellerle mal ve hizmet ithalatı yapıldı. Sonuçta deyim yerindeyse Haydan gelen, huya gitti Sürekli en uç noktalarda gezen iş dünyamızın bir bölümü, değişen pazar koşullarında, yani şu sıralarda ne yapıyor dersiniz? Hemen söyleyelim: Tatlı hayat döneminde elde ettiği karları hesapsızca reklama veya faydası tartışılabilir Moda projelere harcayan, 10 kişi ile yapılabilecek bir iş için 100 kişiyi istihdam eden, yatırımını işine yönlendirmek yerine beşinci villasını veya üçüncü kotrasını alan bazı iş sahiplerinin, panik içinde yöneticilerini toplayıp "Bir şeyler yapın!" şeklinde terör estirmesi üzerine yine Günü kurtaracak çözümler aranıyor. Sözgelimi bu kez de CRM kavramının sadece "Satış Eğitimi"nden ibaret olduğu düşüncesiyle, "Çağrı Merkezimiz (Call Centre) için CRM danışmanlığı almak istiyoruz" şeklinde bir talep ortaya çıkıyor. Ama işin iç yüzünü biraz araştırınca gerçeği görmek çok da zor olmuyor: "Amaç, bütün gün telefon başında oturan bir (Evet, yanlış okumadınız. İki bile değil, sadece bir) kişinin, iki günlük çok ucuz bir satış eğitimi aldıktan sonra, bugüne oranla birkaç kat daha fazla taşınabilir bilgisayar satışı yapabilmesi" Önümüzdeki yeni dönemde kökten değiştirmemiz gereken zihniyet, işte bu... Aksi halde aynı döngüyü en baştan bir kez daha yaşama olasılığımız bir hayli yüksek gibi görünüyor. |
WEZ Format +3. Şuan Saat: 01:47 PM. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.